Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-16, 12:41
martinot

c.m.s skrev: Men lägg ner nu. Personangrepp?
"Du gillar att skapa konflikter"

"och kommentera gamla inlägg"

"Läs vad jag skriver istället för att leta konflikter."

"Lägg ner fanboysnacket och sluta leta upp konflikter."

Men OK, jag släpper det nu (det var du som efterfrågade exempel på det).

c.m.s skrev: Återigen det du citerar handlar om hur dpreview hanterar sina recensioner, inget annat. Om du inte håller med, fine. Det är helt ok.
Marknaden går som sagt emot att ha ständigt utvecklade produkter och tjänster. Det är bra att vi är överens att även tillverkare av systemkameror anammat detta, och att detta är generellt något positivt (jag kanske läste in dig något fel gällande det). Fine.

Men om nu marknaden och dagens produkter är i ständig förbättring och utveckling, vilket värde har det om sajter som DPR och andra, aldrig anpassar sig till denna verkligheten (oavsett varumärke)?

Om jag skall köpa en ny bil eller ny kamera, så vill jag ju ha bedömningar och åsikter som reflekterar hur produkterna ser ut och fungerar idag.

Om du skall använda Googes mailtjänst, baserar du då ditt val på omdömen som gjort av användare eller media för hur tjänsten såg ut för 10 år sedan?

Om du skall köpa en Tesla Model S eller Model 3, baserar du då ditt köp på omdömen när bilen kom ut för åtta eller tre år sedan?

Hur gör du med operativsystem och annan mjukvara i datorer och telefoner?

Bedömer du macOS, Windows eller iOS hur de fungerade för fyra år sedan, om du skall ta ett aktivt val och beslut i år gällande vilken produkt du skall köpa/välja mellan?

Självklart måste ju DPR, och alla andra media och bedömare, som vill vara intressanta och relevanta för konsumenterna, anpassa sig efter detta på precis samma sätt.

Så länge DPR (och andra bedömare) är tydliga med vad de har för versioner och utgångspunkter för sina kriterier och betyg, så är det enbart positivt (för att inte säga nästan nödvändigt) för mig att de hänger med och uppdaterar sina bedömningar för att de skall vara relevanta och ha värde för mig som läsare.

Själv så är jag intresserad av att kika på något spegellöst FF-system, och förutom Sonys jättefina A7-serie, och Leicas/Panasonics kommande L-mountkameror, så är för mig Nikons nya Z-serie väldigt intressant (har bla. några Nikon F-objektiv och kamerahus idag, men verkar oavsett det som jättefina kamerahus). Därav att jag läser denna tråden (även om inte varje dag).

Vill jag ha relevant information om hur Z6 fungerar idag (den kamera jag kikar närmast på), så vill jag ju veta hur den fungerar idag. Oavsett om jag läser användares kommentarer och erfarenheter av Z6 här i tråden, eller via länkar till artiklar och bedömningar på DPR.