Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-19, 14:09
jonasfj
Avslutat medlemskap

PatrickJ1 skrev: Har haft Z7 ihop med ett Z14-30 vidvinkel Zoom nu i några veckor .
Upplever kraftigt ökat problem med damm på sensorn sedan jag gått över till spegelöst trotts att jag sällan byter objektiv och tar det mycket varsamt .

Har fått använt "visible dust arctic butterfly" ( rengöringsborste) fyra gånger nu på kort tid .Och efter sådan rengöring blir den ren men bara i några hundra bilder :(
Ser inte direkt ut som den vanliga dammpricken ,utan mera som en böjd tunn tråd .

Använder ju kameran utestultande till Landskapsfoto med mycket liten bländare så man ser ju allt extra mycket beroende på detta . Tar jag en bild på exempelvis f11 ser man inget damm . Men ibland vill man utan filter ta en bild på f22 för att släta ut exempelvis vattenvågor då syns det efter några hundra tagna bilder efter senaste rengöring igen .

Har senaste 5 Veckorna endast haft på Z objektivet 14-30 för att undvika fått in damm och haft det förvarad i väska i bilen m,m för att undvika all dammig miljö .
Ändå kommer det strax damm på sensorn .

Funderar på om det är?
Fabrikationsfel : något som lossar inne i kamerahuset .
Objektivet: som fungerar som luftpump när man zoomar så det trycks in damm på sensorn ?

Har ju använt Spegelkameror så som D810 , D850 innan till samma sorts Landskaps foto innan och inte haft onormala problem med dessa vad det gäller damm på sensorn . Brukar kunna klara minst 10000 bilder minst mellan nergörningar trots att jag bytte objektiv oftare på dessa .

Vet ju rent allmänt att de spegel lösa är känsligare för damm (förutom Canons som har ett skydd som går framför sensorn vid objektivbyte ) .
Men så här stor skillnad är mer än jag klarar , i vart fall om jag skall fortsätta använda min Z kamera med liten slutare .
Annars har jag bara gott att säga om kameran .

Någon som har egna erfarenheter av samma problem tankar , förslag m,m ?
Jag får också mer damm på sensorn med Z7 jämfört med min gamla D750.

Än så länge förlitar jag mig på sensorrengöringen som verkar fungera ganska väl.

Slutsatsen är att dammfläckarna verkar flytta på sig, dvs. de gamla skakas av och nya tillkommer.

Jag lider inte så mycket av det eftersom det bara tar några sekunder att fixa i LR.