Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-16, 12:55
Flash Gordon

Man kan i princip tömma dammsugarpåsen i objektivet innan det syns. Det finns en hel del på internet om hur man kan slå sönder halva objektivet innan det syns tydligt.
Jag har haft digitalkameror nu i 20 år. I början var damm ett vanligt och stort problem. Jag kunde behöva göra ren sensorn varje dag om jag var i dammiga miljöer som New Dehli
För mig var det naturligt att göra ren sensorn själv. Det är egentligen inte sensorn man gör ren utan glasfiltret framför.

Det finns 3 nivåer på sensorrengöring. Den första är att blåsa ren med rocket blower. Det är löst damm som i för sig dammskakern i kameran borde klarat.

Nästa steg är att använda en statisk borste. Det går att köpa en nylonborste billigt och blåser man med en cykelpump blir den statiskt laddad.
Själv använder jag Arctic butterfly från Visible Dust som gör det hela mycket enklare. Det är det jag numera tar med mig på resor.
Sista steget är våtrengöring. Det kan vara pollen eller annat kletigt.
Då måste man använda svabbar och bra rengöringsmedel. Min personliga favorit är Eclipse. Sedan finns det ett antal mer miljövänliga alternativ jag inte tycker fungerar bra. Eclipse är väldigt ren metanol. Prova inte med Apotekets variant. Det ger ränder på sensorn. Testat och det fungerar inte bra.

Din rengöring av sensorn som måste skickas till Nikon låter absurd
De kommer göra en rengöring med svabbar och vätska typ Eclipse.
JAg köper 10 svabbar av bra kvalitet samt Eclipse för halva det priset.

Att kunna göra ren sin sensor är något en flitig fotograf måste kunna.