Annons

Elektronik profs sökes...

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Har läst någonstans att man med hjälp av dioder kan minska Volt styrkan på ett bateri. Säg t ex att man har ett bateri på 6V. Då skulle man kunna sätta ihop 2 dioder på bateriet och då skulle styrkan vara 5,6V.

Någon som vet vilka dioder som man kan göra detta med och om det alls fungerar så?

Har tänkt göra en adapter för min Yashica MG-1 som behöver 5,6V bateri. Har letat förgäves efter ett sådant bateri men inte hitat något. Om ni vet vart man kan köpa sådana så lämna gärna ett tips...


mvh
Darren
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

En kiselhalvledare har 0,7volts förlust (spänningsfall) över sig i framrikning. (spärrar i andra rikningen).

Sök på nätet efter färdiga lösningar för batterier som utgått. Det finns snygga lösningar för att ersätta kvicksilverbatterier.

Roine
 

Darren

Aktiv medlem
Tack för ditt snabba svar... :)

Jag har redan hittat en färdig adapter som en kille i USA säljer för $17... Det är inte dyrt men det är alltid roligare att skapa något själv... Vad jag har förstått så skall en diod ha en förlust på 0,2V så om man seriekopplar 3 stycken har man en förlust på 0,6V och med en 6V bateri så får man 5,6V som jag behöver...

Det jag egentligen undrar är om alla dioder har en förlust på 0,2V eller finns det olika och hur vet jag vilken jag behöver i sådant fall?

Darren
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
germanium 0.3 volt
Kisel 0.7 volt
Sen har du ju Zenerdiod men där är det rätt låga effekter man kan ta ut.
Köp den du hittat.
 
Senast ändrad:

Darren

Aktiv medlem
Enligt manualen så skall det vara 5,6V Mercury bateriet (typ Mallory TR164, Mallory PX32, Eveready E164, Ucare 164 eller alkaliska PX32A, Panasonic HM4N)

Det lutar nog åt att jag köper det där adaptern från USA... Men kom gärna med synpunkter på hur man skulle kunna lösa det här så det blir bra... Om han har lyckats så kan väl jag (med lite hjälp) göra det också :)

Darren
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej Jan

Tror inte det. Dels kräver en zenerdiodlösning en belastning som är någorlunda konstant och spänningskillnaden är väldigt liten, kommer batteriet ner lite lite så blir det ju stopp. Ditt förslag bygger ju på att zenerbarriären bryts.

Problemet man kan få är ju att ljusmätningen, om det finns sådan, blir fel.

Roine
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag skulle kolla med en auktoriserad Yashica-verkstad vilket spänningsintervall MG-1:an ska klara. Det brukar stå i deras servicemanual. Jag skulle tro att du kan använda ett 6V batteri men man bör kolla det.
 

Darren

Aktiv medlem
Haraldus skrev:
Jag skulle kolla med en auktoriserad Yashica-verkstad vilket spänningsintervall MG-1:an ska klara. Det brukar stå i deras servicemanual. Jag skulle tro att du kan använda ett 6V batteri men man bör kolla det.
Det skall nog gå med ett 6V bateri... men blir inte bilderna underexponerade då? Visserligen kan man fixa det med ett lägre ISO tal för filmen...

Varför finns det inte bara ett typ av bateri för kamerorna... Tänk vad livet skulle vara enkel då :)

Darren...
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag kollade vad Fuji GX 680 kräver och den funkar från ca 7.2 till 10.8 Volt. Alla prylar som går på batteri klarar ett visst spänningsintervall. Exponeringsmätarna har ju speciella zenerdioder som har en väldigt brant kurva etc. Risken med att använda ett annat batteri skulle kunna vara att spänningen blir för hög så att något blir för varmt etc. Att köra med 6 v i stället för 5.6 låter inte så alarmerande men jag skulle ändå kolla det. Det kan en supportmänniska säkert svara på direkt.
 

Darren

Aktiv medlem
Det verkar som jag har hittat ett bateri som skulle passa... Energizer A544BP 1414A 6,0V.
Nu skall man bara hitta vem som säljer de i Sverige

Daren
 

Darren

Aktiv medlem
Nu har jag fått min adapter från Yashica Guy och vill bara säga att den fungerar perfekt. Rekomenderas varmt. Säljaren är trevlig och snabb med leveransen.

Daren
 
ANNONS