Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-22, 16:33
fotograf-magnus-stalberg

MariaS1 skrev: Vågar jag ens prova mitt nya objektiv, ett 50 mm fast objektiv med 1.4 i bländare? Inte provat på annat än till porträtt o närbilder. Det är verkligen grymt i skärpa! Där får jag verkligen en suddig bakgrund på det som inte hamnar i fokus. Skulle jag lyckas att få till det på ett galopperade ekipage så vore det ju riktigt fina bilder! Dock som sagt varierar ju avståndet till kameran beroende på fokus på huvudet på hästen, eller huvudet på ryttaren.. ;) och visst, vet ju att självklart blir det ju fint djup i de bilder man tar framifrån då fokus är på hästen o ryttaren blir ofokus. Men från sidan borde det ju funka så mkt bättre.... :S
Det är ett fantastiskt objektiv men skärpeplanet på 1.4 är väldigt snävt och därmed betydligt svårare att sätta skärpan med. Om du däremot väljer 2.8 och uppåt blir det allt lättare. Objektivet är verkligen skarpt och ett av mina absoluta favoriter.

Med 50 mm kräver det förstås att du är nära ekipaget för att fylla sökaren, men det förstår du. :-)