Annons

Bildvisning och -sökning, tyck till

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag skall utveckla bildvisnings och -sökningsfunktionerna ytterligare.
Tumnagelsvisning, söka de mest kommenterade mm. Skriv era önskemål här så får vi det samlat.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Alla sök- och listfunktioner i tumnagelversion.

Jag vill ha möjligheten att välja en kontaktkarte-version av alla olika sorters list- och sökfunktioner. Alltså att jag får säg 100x150 pixlars tumnaglar istället för bildens titel i mina listor.

PJs önskelista på listfunktioner:

1. 10-50 helt slumpade bilder
2. Bilder jag aldrig öppnat
3. Fotografer jag aldrig sett
4. 10-50 mest öppnade bilderna
5. 10-50 minst sedda bilderna
6. Mest kommenterade bilder
7. Bäst betyg var för sig (estetik/originalitet)
8. Bilder som går att förstora
9. Nya bilder av fotografer vars tidigare bilder jag gett bra betyg
10.Kommenterade album

Och så skulle det ju vara helt osant med en virtuell lupp som man kunde köra runt på sin kontaktkarta.

En annan rolig grej vore en sorts histogramsökning. Man anger ungefär vilka färger man vill se och i vilka proportioner som kriterium. Vore mäktigt, men jag nöjer mig nog med kontaktkarte-browsing tills vidare.

/ PJ
 

hulken

Ny medlem
här är några funktioner jag skulle vilja se.

* tumnaglar av 50 senast inlagda bilderna (gissar att PJs idé om osedda bilder blir aningen jobbigt för databasen).
* se alla kommentarer (lista inkl tumnagel) av specifik medlem.
* se senaste veckans mest besökta/kommenterade/betygsatta bilder.
* kanske en bevakning av sina egna bilder, eller att man i alla fall ser, någonstans, att man har olästa kommentarer.
 

AJä

Aktiv medlem
Okay, jag kör vidare. Något kanske redan är sagt, men i så fall kommer det igen ;-)

1. Listan över senatse inlagda bilderna är för kort. Den borde finns som en egen rubrik, där man får en lista (med tumnaglar) över de senaste 2-3 dagarna.

2. I listan över senaste inlagda bilderna vill jag gärna se hur många kommentarer bilden fått samt vilken tidpunkt den registrerades.

3. Alla kommentarer en bild fått ska visas ihop med bilden, med tidpunkt.

4. Funktionen "Kommentera bilder" som den ser ut idag gillar jag absolut inte. Istället för att få en bild i taget vill jag se hela listan direkt, med tumnaglar. Dessutom vill jag se andras kommentarer ihop med bilden, per automatik.

5. Jag vill kunna gå in per motivkategori och titta på de senaste inlagda bilderna i resp. kategori.

6. Funktionen "Nya kommentarer" saknar en viktig funktion, nämligen vem som gett kommentaren.

7. Jag är väldigt färgad av foto.no, men där har dom verkligen gjort ett bra jobb med sin "bildekritikk". Snegla gärna på den. Ni gör också en väldigt bra jobb!

8. Möjlighet att kunna ge mer information om tekniken runt bilden, optik, kamera, film, slutare, inscanningsätt, bländare, blixt etc.

9. Möjlighet att kunna välja om man vill ha en svart eller vit bakgrund/ram till bilden man lägger in.

10. Någon form av "mina favoriter" på ens egna profilsida, där man kan lägga in länkar till bilder man tycker extra bra om eller kanske en fotograf eller album som man vill följa.

11. En mailfunktionalitet som skickar ett mail när man fått en ny kommentar på en bild eller album hade varit gott.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Se andras kommentarer vid bedömning

Jättebra med era synpunkter och önskemål, en hel del är både realistiskt och lätt att få till.

Nu finns översiktsfunktion med tumnaglar på "Kommentera nya"

3. Alla kommentarer en bild fått ska visas ihop med bilden, med tidpunkt.
Är inte 'risken' då att man färgas av andra åsikter då man bedömmer en bild? (Jag kikade på photo.net:s liknande funktion då jag byggde det, och de visar inte andras kommentarer där.)
 

Mira

Aktiv medlem
Risken att påverkas av andras åsikter kommer man ju inte ifrån ändå. Om man går in på en bild direkt, eller kanske kollar nya kommentarer så är ju den risken överhängande...

Ingen tjänar ju på att tycka som någon annan - tråkit med dom som bara skriver "håller med" - i det fallet hade dom inte behövt tycka alls...
 

AJä

Aktiv medlem
...håller med ;-)

Hmm..nu kommer jag skriva: Jag håller med Mira. Men jag gör ju faktiskt det :D
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Risken att påverkas av andras åsikter kommer man ju inte ifrån ändå. Om man går in på en bild direkt, eller kanske kollar nya kommentarer så är ju den risken överhängande...

Ingen tjänar ju på att tycka som någon annan - tråkit med dom som bara skriver "håller med" - i det fallet hade dom inte behövt tycka alls...

Fast man har väl en egen åsikt?
Tycker det är intressant om man lyckas skriva samma sak utan att se det innan...

Ärlighet varar längst eller nått sånt :)

// H
 

Mira

Aktiv medlem
Fast man har väl en egen åsikt?
Jag hoppas att folk har det!!! Och att man vågar framföra den... (är lite rädd själv att såra någon, men den här siten är ju till för kritik...)

Framförallt ska man vara ärlig mot sej själv, annars har man ingen nytta av att tycka något... ;)

Sedan kan det ju faktiskt bli så att man "håller med" - men gärna att man använder egna ord för det!
Mera utförliga kommentarer ser jag gärna!
Att bara skriva "snyggt" säger inte mer än en siffra - och då tycker jag att det är lika illa som att inte skriva alls...
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:


Jag hoppas att folk har det!!! Och att man vågar framföra den... (är lite rädd själv att såra någon, men den här siten är ju till för kritik...)

Framförallt ska man vara ärlig mot sej själv, annars har man ingen nytta av att tycka något... ;)

Sedan kan det ju faktiskt bli så att man "håller med" - men gärna att man använder egna ord för det!
Mera utförliga kommentarer ser jag gärna!
Att bara skriva "snyggt" säger inte mer än en siffra - och då tycker jag att det är lika illa som att inte skriva alls...
Ibland så har man inte så mycket mer att säga än att skriva några få ord... Ju mindre man skriver ju mer håller man med om fotografens tillvägagångssätt... I alla fall jag...

Sidan är väl kanske inte bara till för kritik utan också berömm hoppas jag :))

// Heléna
 

Mira

Aktiv medlem
Kritik, enligt Bonniers svenska ordbok:

"granskning, recension som ger en bild av innehåll o. kvalité hos t.ex. bok el. konstverk, både goda o. dåliga sidor"

Observera! BÅDE GODA OCH DÅLIGA SIDOR.....

Ibland så har man inte så mycket mer att säga än att skriva några få ord...
Nä, man behöver inte skriva långa uppsatser (som jag gör ibland...), bara man tycker nånting...
Men det är helt klart trevligt att få veta VAD som är bra oxå!
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Kritik, enligt Bonniers svenska ordbok:

"granskning, recension som ger en bild av innehåll o. kvalité hos t.ex. bok el. konstverk, både goda o. dåliga sidor"

Observera! BÅDE GODA OCH DÅLIGA SIDOR.....


Nä, man behöver inte skriva långa uppsatser (som jag gör ibland...), bara man tycker nånting...
Men det är helt klart trevligt att få veta VAD som är bra oxå!
Om en bild inte behöver någonting skrivet så innebär det att JAG tycker att jag inte har någonting att tillägga...
Du får säkert skriva vad du tycker är bra med bilderna om du vill :)

Beröm låter väl mer positivt än kritik va? :)

// H
 

Mira

Aktiv medlem
Beröm låter väl mer positivt än kritik va? :)
Håller med!!!

Trodde själv att kritik bara var negativt tills en kompis tala om att det inte var så... enklare att bara använda ett ord - när det finns ett sådant ord... (ska jag sluta tjata nu...?)
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:

Håller med!!!

Trodde själv att kritik bara var negativt tills en kompis tala om att det inte var så... enklare att bara använda ett ord - när det finns ett sådant ord... (ska jag sluta tjata nu...?)
Äh det var bara jag som ansåg att man gav kritik när det fanns saker man ville förändra och så, både positiva och negativa...
 

Mira

Aktiv medlem
Nä, kritik behöver inte nödvändigtvis betyda att något ska ändras - det är väl mer att säga vad man tycker - en åsikt helt enkelt...

Se bara på kritiker i tidningar som tycker en hel massa (konstigt...) om konst, osv...
Inte är det meningen att konstnären ska följa det och göra som kritikern vill - gud bevare oss från det!!!
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Nä, kritik behöver inte nödvändigtvis betyda att något ska ändras - det är väl mer att säga vad man tycker - en åsikt helt enkelt...

Se bara på kritiker i tidningar som tycker en hel massa (konstigt...) om konst, osv...
Inte är det meningen att konstnären ska följa det och göra som kritikern vill - gud bevare oss från det!!!

Det är det väl inte tänkt här heller? :)
 
Skärmutrymme och kommentarer

När man tittar igenom nyinkomna bilder och vill kommentera etc vore det bra om bredden på skärmområdet uytnyttjades bättre. De flesta sitter med minst 15 tumsskärmar, min är en 15-tummare. Det ter sig onödigt behöva scrolla ned för att se och välja när man vill kommentera, det får plats vid sidan istället.
Dessutom vore det trevligt att när man givit sin kommentar att allas kommentarer om bilden kommer upp istället för att nästa bild dyker upp. För detta behöver inte hela sidan laddas om.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Skärmutrymme och kommentarer

emajk skrev:
Det ter sig onödigt behöva scrolla ned för att se och välja när man vill kommentera, det får plats vid sidan istället.
Vi vill att fotosidan.se skall kunna läsas i upplösning 800x600 (laptops tex) och då ser jag inte hur/vad man kan få plats med till höger om bilden ens om man utnyttjade reklamkolumnens yta?

Dessutom vore det trevligt att när man givit sin kommentar att allas kommentarer om bilden kommer upp istället för att nästa bild dyker upp. För detta behöver inte hela sidan laddas om.
Du menar att kommentarerna skall komma istället för bilden alltså?
 
Förtydligande.

Jag kan se värdet i att man skriver in sina kommentarer utan att se vilka som skrivits om bilden innan (vill man se kommentarerna måste man klicka på den länken först). Men idag är det så att när man skrivit kommentaren och skickat den så kommer nästa nya bild upp. Istället vill jag ha ett snabbt mellanläge där andras kommentarer kommer upp automatiskt, under sin egen kommentar, utan att bilden behöver laddas om. Sedan kan nästa nya bild klickas fram. På detta sätt får man både reda på om andra skrivit kommentarer + att jämföra dem på ett enkelt och snabbt sätt.
 
+ lite till

Alltså, jag vill att bilden är kvar och får allas kommentarer under den. Det jag menar med att bilden inte behöver laddas om är att det tar onödig tid, endast delen av sidan under bilden behöver laddas om så alla kommentarer kommer med.
 
ANNONS