Annons

modefoto, tips och råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

saidkarlsson

Aktiv medlem
hej, om ca en vecka ska jag hjälpa ett par vänner som gjort en egen klädkollektion. jag ska fotografera deras kläder på ett antal modeller. troligen ska vi vara inne, (i en vindsvåning). all utrustning vi (läs jag) har tillgång till är en EOS med 28-80 samt 70-300, en blixt (ledtal 40 ledat huvud samt omnibounce) och en digitalkamera (olympus c-3000).

vad har ni för tips, tankar och ideer kring detta? vi är alla amatörer och har inte tillgång till så mycket mer än tidigare nämnd utrustning.
jag kör neg.färg (vanligen fuji 400 el 800)

tacksam för alla svar.
 

Liax

Aktiv medlem
Personligen så hade jag nog hellre försökt använda mig av utomhusljus i en sådan situation (eftersom du har en så pass begränsad blixtutrustning), i alla fall om man vill få fram klädernas färger och karaktär på ett någorlunda rättvist sätt. Men det är klart, är syftet snarare att ta lagom coola bilder med slagskuggor och utfrätta högdagrar (typ av senaste snitt) så är det bara att köra på.

Hälsn. Joakim
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Börja med...

...att skippa 800-filmen.
Den blir för kornig att scanna in om ni skall använda den på nät eller i tryck.
Kör med 400 filmen.Den blir bra till detta.

Sedan är det precis som föregående talare säger:

DET ÄR BARA ATT KÖRA PÅ !!!!
 

stalefish

Ny medlem
Jepp

Skippa 800. Kör på 400 om du har dåligt med ljus. Annars kan du gå ner på 200 också för att få ännu bättre skärpa.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jobba med det lilla objektivet. Men var på vakt mot för korta brännvidder. Långa telen blir sällan bra att jobba med när det gäller modeller. Upp till 135-150mm inte mer. Sedan kan man jobba ner till ca 30mm skulle jag tro utan att det blir konstigt.

Mvh
Maverick
 

gbjerne

Aktiv medlem
Vad Šr det fšr klŠder som gŠller?? €r det tjusiga "bal klŠnningar" som gŠller sŒ kanske inte din blixt skulle gšra dom rŠttvisa men Šr det mera "moderna" klŠder som skall visas fungerar din utrustning lŒnga vŠgar.
Att plŒta innomhus vid denna Œrstiden tycker jag att ni gšr helt rŠtt i.
Om taket Šr ljust rikta blixten uppŒt eller mot en ljus vŠgg. annars gŒr det bra att anvŠnda en stor kartongbit som du tex klŠr med folie. Allt fšr att fŒ lite mjukare och skšnare ljus.
Prova alla mšjliga brŠnnvidder men det kan nog vara svŒrt att anvŠnda allt fšr lŒnga. (dessutom svŒrt men blir grymt nŠr man lyckas)
Glšm inte att ršra dig sjŠlv. BŠsta vinkeln Šr inte alltid den bekvŠmaste fšr dig!
Slšsa med filmen (200 till 400) borde rŠcka gott.
Lycka till
 

saidkarlsson

Aktiv medlem
tack för alla tips

tack för alla tips, nu är fotograferingen avklarad, och bilderna blev riktigt bra.
kommer kanske lägga upp någon av bilderna här på sidan, annars kan intresserade som har vägarna förbi titta in klädbutiken tjallamalla på söder i stockholm, där ett par av bilderna nu hänger.
 
ANNONS