Annons

Oskarp filmscanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Är nu nybliven ägare till en Nikon CoolScan LS-40 IV ED. Och jag är inte det minsta överväldigad. Jag har vridit och vänt, funderat och tänkt. Har jag fått ett måndagsexemplar? :confused:

Hur jag än gör kan jag inte få bilderna SKARPA! :mad: Det spelar ingen roll om ICE är frånslaget eller tillslaget, bilderna blir helt enkelt inte skarpa. Jag måste ha gjort installationen rätt för jag har följt bruksanvisningen till punkt å pricka. Den har snarare inte gjort mig klokare. Tvärtom! Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med mina oskarpa positiv? :D

Jag har provat ramade positiv, med glas utan glas, positiv i lösa remsor, negativ, svartvitt å allt man kan tänka sig med samma resultat. Det blir inte skarpt! Färgerna i bilderna är annars helt OK.

Jag har uppdaterat scannern (NikonScan) till 3.1 och kör firmware 1.10.

Vad gör jag för fel? Hjälp!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kör du oskarp mask? Inga scannade bilder, inte ens från dyra trumscannrar blir skarpa utan att man ökar på den lokala kontrasten lite. Det är inbyggt i den digitala naturen.

Har du provat att fokusera manuellt annars? Jag vet inte om Nikonscan fixar det, men annars kan du ju prova Vuescan som jag tycker är alldeles förträffligt.

Skicka in ett exempel vetja så får vi se hur det ser ut.
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag har provat oskarp mask utan resultat - ingen skillnad :mad: Autofocus är påslagen. Ingen skillnad där heller. Samma sak om jag väljer att ställa skärpan manuellt :rolleyes: Den här skiljer sig verkligen från den dyrare LS-4000..
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Skicka in ett exempel så vi får se om det är din kvalitetsuppfattning som är för hög eller om scannern är trasig. Om den är i skick skall den prestera alldeles förjäkla bra.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

jag har också en Coolscan IVED. Mycket nöjd med resultatet. Skarpa skanningar och överensstämmelse med bl a tidningens Mikrodatorns testutfall:Toppklass (där skärpan bla omnämndes som mycket bra).

Men, man introducerar alltid en viss oskärpa vid skanning eller digital fotografering. Vid digital fotografering ligger viss skärpe algoritm i kameran som utförs automatiskt men detta görs ej vid skanning (eller om det gör så sker det med ganska trubbiga verktyg, vad jag förstår). Så, skärpan måste justeras för önskat visningsmedia, oftast bildskärmen. Vanligast används un-sharp mask i PhotoShop men andra alternativa tekniker finns.
/Johan
PS: det kan vara fel på din skanner, publicera nån bild så får vi se!
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Hej Johan,

Det blev ju jättebra! Hade själv en Minolta Dual II skanner som jag var så missnöjd med att jag lämnade tillbaka den.

En fråga bara, vad innebär det att "resampla"??

Hälsningar

Fredrik Persson
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Skräp!

Blev helt vansinnig så jag returnerade skräpet! :mad: Bilderna jag scannade brände jag på CD så jag skulle kunna visa dem för er här på fotosidan.se. Men! Nu visar det sig att CD-läsaren inte heller fungerar som den ska, trots otaliga ominstallationer. Jag blir så förbannad så jag har lust å dumpa prylarna nånstans. Grrr.. :mad:
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tråkigt att höra. Jag kan rekommendera Minolta Scan Dual II. Har en själv. Köper du en sån får du ju nästan 3000 kr över till film och framkallning jämfört med Nikonen. Men om Nikonen var hel och du ändå var missnöjd, då skall du nog inte köpa Minoltan.
 

julgus

Aktiv medlem
Re: Skräp!

Macracantha skrev:
Blev helt vansinnig så jag returnerade skräpet! :mad: Bilderna jag scannade brände jag på CD så jag skulle kunna visa dem för er här på fotosidan.se. Men! Nu visar det sig att CD-läsaren inte heller fungerar som den ska, trots otaliga ominstallationer. Jag blir så förbannad så jag har lust å dumpa prylarna nånstans. Grrr.. :mad:
oj, vilken otur du verkar ha.. du får väl returnera cd-brännaren också...

ytterligare en bild, skannad med IVED.. oskarp..

http://www.jonpatron.com/nikonf100/ice_sharp.jpg

/Johan
 
ANNONS