Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-14, 19:12
JeannaQ

Uffe_Nordholm skrev: Din modell låter inte vidare trevlig, måste jag säga!

Men skit samma, till saken. Till att börja med undrar jag om det är du som fotograf, eller den som eventuellt använder din bild som reklam, som måste ha modellrelease? Jag gissar att det för en bildköpare är enklast om du har det, men att det egentligen är bildbrukaren/-köparen som behöver avtalet. Därmed är du egentligen ute ur bilden (pun intended!) vad gäller modellrelease: så länge den som vill använda en av dina bilder kan få det från modellen så duger det. Fast det är ju klart att modellen lär vägra (eller ställa höga krav) om det skurit sig mellan dig och modellen.

Diskuterade ni någonsin, före fotograferingen, att modellen skulle ha betalt? Vad kom ni överens om i så fall?

Vad gäller bilderna som modellen lägger upp på diverse ställen så får hon inte modifiera dem: du är bildskaparen och har därmed upphovsrätten. Möjligen kan det vara acceptabelt med beskärning, rättning av färger och (väldigt) liten retuschering (tänk ta bort en för modellen pinsam finne i ansiktet), men det är främst du som bestämmer vad som är tillåtet och inte i det fallet.
...
Och nu fick jag detta meddelande:

"Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.

3 § Den som bryter mot 1 § eller medverkar till sådan handling skall utge skäligt vederlag till den vars namn eller bild har utnyttjats.

Ganska tydligt vad som gäller. Används min bild i kommersiellt syfte utan mitt tillstånd så är det både du och köparen som kan stå skyldiga, då du medvetet sålt den utan mitt samtycke. Inte en frågan om saken, oavsett vad andra "fotografer" på internet tror.
Då avslutar vi detta, jag har varken tid, lust eller ork att ingå i sådant trams."
...
Har försökt förklara för henne att jag inte är / använder bilder som / näringsidkare och inte heller bedriver reklam, men hon fortsätter som om inget hänt, utan att svara på det.