Annons

Sigma EF-500 DG SUPER??

Produkter
(logga in för att koppla)

Pidde W

Medlem
Har precis köpt en sådan och får inte det här med att den ställer in blixtstyrkan efter zoomen automatiskt? Hur göra?

Tack på förhand//Petter
 

Mattias Lundkvist

Aktiv medlem
Gör ingenting....

Så länge du inte gör några inställningar på blixten och kör på "grön ruta", P, TV eller Av-läget så sköter sig blixten själv.

Du ser det på att blixtdisplayen växlar brännvidd när du zoomar med objektivet (mellan 28 och 105 mm. Fäller du ner vidvinkelbrickan ställer blixten in sig på 17 mm).

mvh Mattias
 

JalleS

Aktiv medlem
Jag är lite osäker på vad du menar men antar att du ställer samma fråga som jag ställde när jag nyss hade fått min blixt:)

Blixthuvudets zoomfunktion fungerar bara om du har blixen riktad rakt fram. Om du har vinklat blixten så ställer den alltid in sig på samma läge (jag vill minnas att det är 50 mm)

Ungefär på samma sätt som att Canon E-TTL2 algoritm bara tar hänsyn till avståndet till motivet OM blixten är riktad rakt fram. Om du vinklar blixten så använder inte kameran informationen om avståndet till motivet när den beräknar hur kraftigt den ska slå blixten.

--jalle
 

Pidde W

Medlem
Har nu suttit och fibblat med blixten ett bra tag och försökt att läsa bruksan...Det är för mig första gången jag använder en extern blixt och har därför ett par frågor.

- Kan man inte ställa slutartiden?
- I autoläget så är det låst på 1/60?
- ETTL funkar inte det i M läget eller är det helmanuellt som gäller?

För övrigt så när jag kör på M läget så är det låst på 1/200 sekund och det går att få riktigt skarpa kort! Men det känns som att det är mycket att hålla koll?

//Petter
 

JalleS

Aktiv medlem
Så länge som blixten är inställd i E-TTL läge så fungerar E-TTL(2) automatiken oavsett vilket läge som du ställer kameran i.

I kamerans P automatik eller det gröna läget så kan det förefalla att slutartiden är låst på 1/60 men det är den inte. Det är bara det mest vanliga fallet. Automatiken är sådan att prioriterar 1/60 och största möjliga bländare.

I kamerans M-läge kan du ställa in vilken kombination av slutartid och bländare som helst (men inte en slutartid snabbare än 1/200). E-TLL2 automatiken kommer att se till att det blir rätt blixtstyrka (givet att blixten orkar skicka ut tillräcklig styrka)

Du kan ställa slutartiden som vanligt men bara mellan 30-1/200 sekunder. (Så vida du inte använder High Speed Sync, men det tänker jag inte gå in på nu)

Att det är låst på 1/200 när du kör M, verkar konstigt. Det finns en customfunktion (C.Fn-3) som gör att du kan låsa blixtsynktiden till 1/200 men den gäller bara Av-läget.

På engelska så finns en ganska bra beskrivning av hur blixtsystemet fungerar, titta här:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/


--jalle

PS: Sigmas bruksanvisning är ett stort skämt...
 

Pidde W

Medlem
När blixten står på ETTL läget och jag ställer kameran i AV läget så får jag en slutare på 1/8 då bländaren står på 2,8? Ska det vara så.
ställer jag kameran på M läget och blixten är i ETTl läget och jag har bländare 9 så får jag ha kameran på 2 sekunders slutartid för att bilden ska bli rätt exponerad?
Enda gången det funkar är när kameran står i Av läget och blixten i M läget för då är ETTL urkopplad.

//Petter
 

JalleS

Aktiv medlem
Du har missförstått ett par saker...

Börja med att ställa blixten i ETTL läge och låt den stå kvar där. Det fungerar.

Sedan så lämnar du Av-läget på kameran och går över till M-läget (alternativt P-läget). Strunta i vad exponeringsmätaren säger eftersom blixtens styrka bestäms av den förblixt som skickas ut (du ser den inte) och inte av exponeringsmätaren. Kameran mäter ljuset från blixten och bestämmer hur stark huvudblixten ska vara. Detta är helt separerat från den vanliga ljusmätningen.

Det är bara att prova och se. Ställ in kameran på M-läget, ställ in bländare 9 och 1/60. Fyra av blixten och se... Motivet blir korrekt exponerat eftersom det är blixtljuset som bestämmer exponeringen.

Sedan så kan du jämföra med 2 sekunders slutartid. Det händer är att bakgrunden blir annorlunda exponerad eftersom blixten inte räcker till för att lysa upp den.

Det här står också i Canons manual, men inte så fruktansvärt bra beskrivet. Dock så står det.

Om du något så när bevandrad i engelska så rekommenderar jag att du besöker den länk som jag postade tidigare. Det är en bra beskrivning.

Och slutligen, ja, det ska vara så där i Av-läget. Kameran exponerar efter befintligt ljus och använder blixten som upplättningsblixt. Det gör att du får samma slutartider som utan blixt.

Det fungerar på samma sätt i Tv-läget men det är inte lika uppenbart. Det som kommer att hända i Tv-läget är sannolikt att du alltid blir ståendes med den största bländaren.

--jalle
 

mange78

Aktiv medlem
JalleS skrev:
Ungefär på samma sätt som att Canon E-TTL2 algoritm bara tar hänsyn till avståndet till motivet OM blixten är riktad rakt fram. Om du vinklar blixten så använder inte kameran informationen om avståndet till motivet när den beräknar hur kraftigt den ska slå blixten.

--jalle
Hmm, blixten tar väl ändå hänsyn till avståndet via förblixten som skickas ut? Är det inte så?
 

Damocles

Aktiv medlem
Blixten kan inte mäta avståndet, avståndsmätningen kommer från objektivet, och kräver då att objektivet lämnar avståndsdata, vilket i regel bara objektiv med Ring-USM gör. När du har blixten riktad åt något annat håll än rakt fram så kan det ju vara så att taket är mörkt, och nära eller att du har väldigt högt i tak. Det ger samma blixtstyrka, men det vet ju inte kameran om.
 
ANNONS