Annons

Stoppa ofoget!

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Måste man betygsätta eller kommentera em bild?

Uffe/Gävle skrev:
För min personliga del så kan ni ta bort både ...
Tycker någon att jag missat något, så är det ok att förklara det för mej
;)
Tar man bort kommentarerna så ser jag för min del inget som helst existensberättigande för fotosidan.se. Kommentarerna är inget navelskåderi utan ett sätt att utveckla fotograferandet.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Exakt. Och speciellt för nybörjare tror jag det är väldigt viktigt att få kommentarer från olika håll och fotografer som har olika erfarenheter och syn på saker och ting. Och att läsa kommentarer ger också en hel del. Hmm...dags att kommentera lite kanske....:eek:
 

Uffe/Gävle

Guest
Jimh...

Håller inte med dej när du vill göra betyg och kommentarer till den viktigaste anledningen att fotosidan ska finnas,tror du inte att man kan utvecklas i sitt fotograferande utan att få se eller höra 10 olika åsikter om sin bild.

Jag respekterar din åsikt,men vidhåller min egen
varför ska andras åsikter vara mer vägledande för utvecklingen.

Är det inte så att vi alla utvecklas åt olika håll,en del utvecklas inte alls,medan andra utvecklar en otrolig förmåga att fånga intryck och få fram dom,det är väl det som kallas att ha det i sig (begåvning)

För egen del ägnar jag mej inte åt att ta bilder av "konstnärlig" art,då det mesta jag fotograferar hänrör sej inom motorsportens underbara värld,men det kan komma andra dagar framöver.

Glöm inte bort att motor bilder kan vara vackra

;)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag kan bara svara för mig själv, och jag skulle aldrig lägga upp bilder om det inte var för att få dem kritiserade. Men det är iofs inte där jag ser möjligheterna till utveckling, det är snarare att mitt kommenterande av andras bilder är det jag upplever skärper mitt seende. Utan bildkritik skulle fotosidan vara enbart ett diskussionsforum, och då finns det bättre alternativ.

Och det är väl klart att motorbilder kan vara vackra! Jag tycker inte att fotosidan är genrebegränsad, det finns väl plats för allt! :)
 

petsa

Medlem
Jag har varit en passiv fotosidemedlem ett bra tag, ( p.g.a. avsaknad av scanner, ska snart köpa en) och tycker absolut att betyg och defenitivt kommentarer ska var kvar. Jag har varit väldigt sparsam med att ge kommentarer beroende på att jag själv inte lagt upp några bilder, men det betyder inte att jag inte läst era. Kommentarer som dessutom hjälper mig att se en bild på annorlunda sätt och därmed förhoppningsvis gör mig till en bättre fotograf.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag gillar inte att man ska tvingas till att kommentera.

Ibland har det faktiskt en funktion att bara kunna sätta ett betyg.

Det kan t.ex. vara så att man bara vill hålla med tidigare betyg och att andra redan har sagt allt väsentligt.
Det känns ju lite fånigt när fem pers skriver kommentarer och påpekar exakt samma saker.

Sen har vi ju det här med att bildbedömande är högst subjektivt.
Ibland (ofta!) kan det vara väldigt svårt att sätta fingret på varför man gillar eller ogillar en viss bild...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
LeadHead skrev:
Ibland har det faktiskt en funktion att bara kunna sätta ett betyg. Det kan t.ex. vara så att man bara vill hålla med tidigare betyg och att andra redan har sagt allt väsentligt.
Men vad tillför ett betyg fotografen i det läget?
 

felle

Aktiv medlem
Sen måste jag säga att det kan kännas ganska jobbigt att kommentera som nybörjare, då man kanske inte riktigt vill eller vågar säga vad man själv tycker (eftersom man "bara" är nybörjare).
 
ANNONS