Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Vad håller på att ske här på FS???

- Ser att aktiva medlemmar slutar och försvinner, och jag undrar varför?

- Ser att flera medlemmar är arga och irriterade, och undrar varför?

- Ser att medlemmar som kommenterar mycket, kritiseras för detta - ofta med att det "gullas" för mycket.

- Ser att det kritiseras till höger och vänster över att det kommenteras för lite på FS, och att många vill begränsa antalet bilder. Jag undrar varför.


Själv vill jag se följande ändringar:

- Att flera medlemmar börjar föregå med ett gott exempel - börjar lämna fler konstruktiva kommentarer. Börjar "gulla" mindre. Slutar tävla med att kommentera mest!

- Ge bilderna mer tid, slutar stressa runt!

- Ställ frågan till er själva: Varför kommenterar vi andras bilder? För att lyfta fram oss själva, eller för att hjälpa/uppmuntra/motivera andra? (Svara ärligt!)

- Ställ frågan till er själva: Varför publicerar jag bilder på FS? För att lyfta fram mig själv och visa för andra hur duktig jag är (inget fel alls!). Gör jag detta måste jag också tåla kritik! Och klara ros på rätt sätt!

- Skrota alla poolerna!!! Tycker att ALLA former för diskussioner, resonemang, konstruktiva kommenterar mm - de ska LEVA och FRODAS under bilderna direkt! (Hoppas ni förstår mig) Det blir bättre struktur och mindre förvirrat.

- Premiera/uppmärksamma de bra kommentarerna/kommenterarna! Lyfta fram bilderna som inte fått kommentarer!

- Sluta attackera andra! Börja själv med att föregå med gott exempel! FS görs av oss medlemmar, det är enbart vi som själv kan förändra!

- Behandla andra som du själv vill bli behandlad!

Terje
(trött på gnäll och vill se framåt, med positiva ögon)
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Det finns nog många orsaker till att FS förändras.

Ökat antal medlemmar med väldigt skiftande intressen och behov är en anledning tror jag.

Kanske en del "slutar" eller blir mindre aktiva för att man helt enkelt börjar mättas och söker andra vägar att uttrycka sig.

Kanske har Terje lite mer konkreta förslag hur man premierar kommentarer och lyfter fram okommenterade bilder. Poolerna är väl ett försök till att lyfta fram bilder.
 

TwO

Avslutat medlemskap
Jag håller helt med dig Terje !!

Har också snappat upp att många beslutar sig för att lämna fs ,... Tråkigt .

Och detta tajfs om vem som får /ger mest kommentarer . Är det inte det som lär och vidare utbildar oss som tar bilder,att både få ge och få ta emot en konstruktiv kommentar.

Tycker också att det blivit för mycket pooler,.. man blir lätt fackindelad i det systemet tycker jag .Håller med dig på den punkten med Terje.

Och jag vill ockås ha kvar chansen att motkommentera en kommentar inte endast med ett Tack utan för att faktiskt visa att man tagit del av den utadelade åsikten/komplimangen eller kritiken man fått på sin bild..

Någonting har hänt med stämmningen och jag tycker det är synd, för vore det inte för alla kommentarer jag fått och till slut vågat ge andra ( ibland törs man inte ge en duktigare fotograf en kommentar ) så hade jag inte kommit så långt i mitt fotoraferande som jag gjort av de två åren jag varit medlem .

Så jag vill backa bandet ett,två år tillbaka då bilderna låg längre som ny , då det inte fanns alla dessa pooler,... ingen bild är fel vare sig det är hund /katt/barn eller Naturvyer..mm mm

och vi är väl alla här får att hjäpa varandra och för att få förskjunka in i fotografins magiska värld inte kasta pajer på varandra och se snett på de som får fler kommentarer . Det är väl ingen tävling eller hall of fame, och alla kan inte gilla det man väljer att fotografera,
så det är väl klart att vissa får fler och vissa mindre . Men man får inte glömma bort att fota för sin egen skull på sitt egna personlga sätt,
det är ju bensinen för oss ..

Nej ,.. börja titta på sig själv är nog precis det som krävs och att börja där , bra skrivet Terje !!

Ha en trevlig helg med förhoppning på en förbättring som passar de flesta .

Mvh Tess
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Terje skrev:
- Ser att aktiva medlemmar slutar och försvinner, och jag undrar varför?
Det är iofs inget nytt, så har det varit under alla år - några går, andra kommer, några kommer igen. Det tar mycket kraft att vara aktiv på Fotosidan.

Det skäl jag hör oftast är "det är för mycket gull här!", sen kikar man på medlemmen och det visar sig att de skrivit massor med tämligen okonstruktiva kommentarer de med...

- Ser att flera medlemmar är arga och irriterade, och undrar varför?
Om man skulle jämföra antalet som skriver i dessa forumtrådar med hur många som är aktiva blir det inte ens en promille, och det är väl naturligt att man skriver när man är missnöjd - inte tvärtom. Nu säger jag dock inte att de har fel, det finns mycket som kan göras bättre.

- Ser att medlemmar som kommenterar mycket, kritiseras för detta - ofta med att det "gullas" för mycket.
Det verkar vara den mest frekventa kritiken; att folk är för snälla, röstfiskar, skriver gulliga kommentarer för att få in kommentarer själva. Svårt att stävja, om det nu skall stävjas.

- Skrota alla poolerna!!! Tycker att ALLA former för diskussioner, resonemang, konstruktiva kommenterar mm - de ska LEVA och FRODAS under bilderna direkt!
De kommer inte skrotas, men jag hoppas dagens systemförändring hjälper - man kan se på en bild när man kommenterar den i vilken pool den är placerad, tex Bilddiskussion. Man behöver inte gå in i poolen om man inte vill, vanlig bildsökningen funkar också.

Utan pooler som kan diversifiera intresseinriktningar odul får vi nog strypa inflödet till en bild i veckan, om ens det räcker.

- Premiera/uppmärksamma de bra kommentarerna/kommenterarna!
"Tummen upp"-systemet? Ja det är nog enda sättet att kunna premiera bra kommentarer då.

Lyfta fram bilderna som inte fått kommentarer!
Förut hade vi en markering på tumnaglarna som visade om en bild hade fått kommentarer eller ej. Men det var det många som inte gillade. Skall vi prova det igen?

Sluta attackera andra! Börja själv med att föregå med gott exempel!
Mycket bra råd. Det har varit mycket personkonflikter denna höst, folk som ryker ihop, folk som tycker andra borde göra si och så. Det tar en herrans massa tid att reda ut.
 

TwO

Avslutat medlemskap
Som betalande fick man väl lägga upp flera bilder eller ? jag var då inte ens bronsmedlem ?

Men om det skulle minska inflödet av bilder som man mer eller mindre missar idag, så kanske det vore bra med en minskning av uppladdningsmöjligheten ,.. det är väl jätte svårt att tillfredställa allas önskemål..!!

Tycker ni gör ett bra jobb och jag stormtrivs på fs så jag vill verkligen att den goda stämmningen som jag finner här håller i sig, men man har snubblat över lite tråkiga kommentarer ofta nu på slutet ... !! Och det är tråkigt .
 

discovery

Medlem
Tror att vi är dåliga på att sålla vad vi lägger ut,
stoppa snarlika bilder osv. Det är mycket nyttigt att lära sig välja den bästa i bildhögen och lära sig motivera varför just den är bäst. En begränsning av antalet uppladdade bilder skulle lära oss att "läsa" vårt matrial mer kritiskt och kanske jaga rätt på en ny, bättre variant på vår bild.
 

discovery

Medlem
Kanske skulle vi motivera varje bild vi lägger ut.
Alltså "tycker ni att det perspektivet är bra?" eller
"den här måste alla tågdiggare bara se" eller "jag blir inte klok på hur jag skulle gjort den här taskiga bilden bättre".
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det var i huvudsak en sak jag tyckte var klockren i det Terjae anförde:

Föregå med gott exempel!

Jag tror det är en snabbare väg att räta upp fs, än att slå mot dom som enligt eget tycke gör fel.

Dessutom skulle det ge fler kommetarer på bilder, än debattinlägg i forum.
 

discovery

Medlem
Håller med - positivt språk kan vi bjuda på även om vi tycker en bild är dålig. Förslag till förbättringar uppmuntrar att jobba vidare.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
discovery skrev:
Kanske skulle vi motivera varje bild vi lägger ut.
Alltså "tycker ni att det perspektivet är bra?" eller
"den här måste alla tågdiggare bara se" eller "jag blir inte klok på hur jag skulle gjort den här taskiga bilden bättre".
Håller med, det var därför jag införde ett sådan extra fält när man lägger in en bild i Bildkritik. Jag har funderat på att göra det tvingande att fylla i det.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Är det regler och tvingande fält som får medlemmar att stanna?

Jag har sett fler av mina favoriter lämna fs. Jag tror det beror på detta ständiga bråk i forum. Jag tror medlemmar själva tråkar/mobbar ut varandra.

Jag har ingen annan lösning än att be alla vara lite ödmjuka. Ingen vill att duktiga fotografer skall försvinna :(
 

Rind

Aktiv medlem
clindh skrev:
Håller med, det var därför jag införde ett sådan extra fält när man lägger in en bild i Bildkritik. Jag har funderat på att göra det tvingande att fylla i det.
Gärna något sådant men håll gärna poolen nybörjare på en enklare nivå. När man är nybörjare har man till och med svårt att formulera vad man vill ha kritik på. Låt nybörjarpoolen vara relativt enkel med få och låga krav för oss som vill lära oss både fotografera och att kommentera. Sätt gärna högre krav på andra bildpooler så dessa ger något för de som kommit lite längre på väg.

Nybörjarpoolen tycker jag skall vara inkörsporten där man får göra fel både vad gäller foton och komentarer (självklart inom reglerna förståss). Efter alla dessa kommentarer om vad och hur man skall komentera börjar jag fundera på om jag vågar kommentera. Jag kanske gör fel och retar upp någon..
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Att tvinga folk att fylla i är nog inte så lyckat.

Man kan kringgå det hela med att skriva " ", "?", "Tack" eller dylikt. Ofta vill fotografen ha ett fritt tyckande. Visserligen kan man ju skriva det i fältet också.


Jag tror också att poolerna behövs och att de går att utveckla. T.ex planerna på en pool för anynomitet (fotograf och kommentator).
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har sett fler exempel på där folk missbrukar nybörjarpoolen och ser fotograferna som lovliga byten. Man dissar allt vad man kan och visar sig på "styva linan"

Lösning....

Det krävs folk som övervakar och håller koll. Folk som vågar ta bort DET som är fel, och rätta DEM som gör fel.
 

Canonliza

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Är det regler och tvingande fält som får medlemmar att stanna?

Jag har sett fler av mina favoriter lämna fs. Jag tror det beror på detta ständiga bråk i forum. Jag tror medlemmar själva tråkar/mobbar ut varandra.

Jag har ingen annan lösning än att be alla vara lite ödmjuka. Ingen vill att duktiga fotografer skall försvinna :(
Detta håller jag helt med om. Jag tror vi kan diskutera, ändra och instifta nya regler och anvisningar hela tiden och det kommer ändå se likadant ut.
Jag tror också det handlar om en attitydförändring hos medlemmarna som den mest effektiva förändringen.

Sen tror jag en bidragande orsak till gnället är att en del anser det finnas en "elit" på FS. En "elit" som ryggdunkar varandra, får igenom det mesta de tycker och som väldigt många säger halleluja åt så fort de uttrycker något.
Jag håller inte med helt där, men visst finns det vissa medlemmar som "väger tungt". Men är det konstigt? Är det så fel?

Detta med gullegull, ryggdunkeri mm tycker jag dessutom är en rätt igenom märklig diskussion. Om jag umgås med tex min fotoklubb, mina arbetskamrater, min familj eller någon annan sfär jag finns i....brukar man inte stötta och uppmuntra varandra då? Jag anser det ganska naturligt att man kanske lägger extra krut på att stötta mm de vänner man har.
Hela diskussionen om ryggdunkeri tycker jag luktar mycket avundsjuka.

Sen kan jag iofs anse att ett fåtal som ingår i den sk "eliten" kanske börjar anse sig själva som lite väl tongivande, men vad ska man göra åt d? Det finns väl alltid någon/några som kommer tycka de är Guds gåva till mänskligheten och besitter den ultimata kunskapen och sanningen. Jag vet en medlem som kallats FS' inofficiella husgud med rätt stark sarkasm i tonen...sånt är tråkigt.

Okej. Jag är övertrött och kanske fullkomligt svamlande. Men detta är nog ungefär som jag ser det.

//Liza
 

Arleklint

Aktiv medlem
Forumvärdar och crew måste vara hårdare i forum. Fria diskussioner är bra, men om dom leder till att enskilda medlemmar säger tack och adjö från fs för att dom blir utpekade skall diskussionen tas bort!
 

archangel

Aktiv medlem
Först ska jag börja med att gnälla lite.
Jag tillhör dom som överväger att lämna fotosidan för senaste tiden tycker jag det varit hopplöst att få kommentarer, laddar upp en bild som 50-70 pers tittar på och i bästa fall en kommentar, lägger sedan upp den på en internationell fotosajt och får 10-15 kommentarer och blir "photo of the day" och jag ser många andra "bra" bilder med liknande tendens här.
Till slut tröttnar man...

Jag tror på poolerna om man strukturerar upp dom i exempelvis kategorier (gatu, natur osv) för som det är idag är det för rörigt med poolerna.
I poolerna får man bara lägga en bild och inte lägga den i flera pooler, sen kan man fortfarande ladda upp bilder till sin profilsida.
Tror att det ger mindre inflöde av bilder och lättare att ta sig tid att verkligen se på bilderna som ligger i poolerna.

Nu verkar det som att folk tömmer sina minneskort in på fotosidan utan eftertanke alls vad man vill med bilden och ska "duktiga" fotografer lockas att vara kvar måste nog kvaliten på bilderna förbättras och för utvecklandet av nya så är ju "nybörjarpoolen" förträfflig.
Likaså kanske en pool för djupgående kritik borde införas för dom som vill ha mer djupodlad kritik.

Tycker fotosidan är/var en otroligt bra plats för oss som har ett gediget fotointresse och jag har lärt mig otroligt mycket här men den är tyvärr på väg mot "Lunarstorm" nu och det tycker jag är synd.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Mitt förslag är bara poolbilder kan kritiseras och att tillströmningen dit är som i dag.

Dock måste poolerna på något sätt matcha fotoinriktningar. Inte som i dag lite svävande olika saker.

Gör pooler typ bildkategorier

Modell
Porträtt
Natur
Arkitektur
Macro
.
.
och så vidare


Då får vi ett koncentrerat kommenterande på de bilder som ligger i pooler för kritik.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
det vore något...

Själv har jag inte besökt bildpoolerna mer än en gång sedan de bildades. Hade det funnits en bildpool för naturfoto eller mera uppdelat: landskap, djur, växter så hade det varit mer intressantare. Bra förslag Janne och jag tycker faktiskt det är konstigt att det inte redan gjorts. Att behöva vänta (har telemodem) och sedan detta evinerliga klickande innan man hittar bilder man är intresserad av. Som sagt, har inte besökt poolerna sedan de bildades. (Kanske lite dåligt av mig att inte ge uttryck för detta som jag vet skulle höja mångas intresse för att kika på och komentera bilder). Bra att du tog upp det Janne!
 
ANNONS