Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-09, 16:00
Sten-Åke Sändh

Bengf skrev: Hur blev det egentligen med FW till A7III, hur mycket fick den, jag fattade att A9 fick den mest omfattande varianten, A6400 hade Realtime från fabrik men kan inte mäta sig med A9, och att A7III har inte den kraftiga snabba processorn från början för att kunna få det samma, rätta mig om jag har fel, A9 är väl ensam i familjen med stackad sensor.
Det alla nu fått är real time Eye AF. Dessutom är fokushierarkin införd i alla som fått den införd. Det innebär att kameran försöker hitta ett öga om det finns. Finns inte det så tar den ett ansikte och misslyckas kameran med det så tar den något som rör sig i bilden och finns inte det så blir det något annat. Fotografen kan sedan själv styra om vid behov genom att lägga vad han/hon vill fokusera på i centrum av sökaren initialt. Det förutsätter dock att man har AF-C valt (och numera finns inga större skäl att någonsin välja något annat). Fokusområde bör vara Wide eller Lock on AF - Wide eller Expand Flexile Spot.

A7 III har vassare AF än exv. A7r III men har inte processor för den generella Real Time AF som finns i de nyare modellerna sägs det om jag fattat det rätt. Men det är riktigt bra så långt ändå med A7 III. Bertil Norberg har ju varit smått lyrisk när han använt den med Sonys nya 200-600mm. Jag är rätt sugen på ett sånt själv faktiskt. Kanske skaffar ett till våren.

Intressant med A9 II som det verkar är ju att den inte längre har begränsningar F11 vid följande AF som förut då den nya gränsen tydligen är F16. Den verkar ju dessutom ha liknande ISO som A7 III och det kanske är därför den klarar av sämre ljus än tidigare om man får tro specarna. Men det behövs nog lite "hands on" så vi kan se om den håller vad man "lovat".