Annons

utlandsstudier

Produkter
(logga in för att koppla)

mryner

Medlem
Vart hade du tänkt dig?

Jag studerar i Melbourne på RMIT(www.rmit.edu.au). Det är inte en billig utbildning men man får en Bachelor of Arts(motsvarande Fil. kan=3 år av universitet, likt hff men kommersiellt) Om pengar inte är ett problem så kan du ta dig en titt på ICP i NY, Rochester i NY state eller Parssons(min skola har utbyte med dem, en termin andra året. Även den i NY). Brooks finns på västra sidan av USA, Santa Barbara...

Om England lockar så finns London Institute, vet även att Edinburgh ska ha en ganska bra skola. Är du tyskspråkig så finns det skolor i Berlin, Dresden(tror jag) o även Antwerpen. Paris finns om du kan franska, precis som Barcelona finns för spansktalande personer. Både Paris o Bracelona ska vara bra. Tror dock att de flesta skolor i Europa är inriktade mer mot konst medans RMIT o USA har en mer kommersiell inriktning. Prag har FAMU om du är intresserad av konst o även lite film.

Australien har även en mängder TAFE kurser som ska kunna liknas vid längre folkhögskole studier(normalt 2 år). Jag höjer dock ett varnande finger för dessa då de verkar variera oerhört i kvalite. Det finns en i Adelaide som har sjukt bra resurser med allt från digi bakstycken till allt o galna datasalar. Den informationen är relativt pålitlig då jag studerar med en ex student därifrån. Det finns även skolor i Cairns o nån annan stans men RMIT är den som har bäst ryckte av uni. utbildningarna(studenterna går det normalt ganska bra för både internationellt o nationellt)

Om det är något annat som jag skulle kunna tänkas hjälpa dig med så hör av dig. Jag har tittat runt på en hel del skolor innan jag till slut hamnade i Melbourne.

/mvh Mårten
 

Andreas Sandberg

Aktiv medlem
Tack Mårten! Jag har funderat på skolorna i NY, dock missat Rochester. Får kolla upp den.. Jag läser just nu första året på Kulturamas 2åriga utbildning. Men funderar på att skippa andra året för att plugga åtminstone ett år utomlands. Det känns som att jag kommer ha en ganska bra "tekninsk"grund att stå på efter första året på Kulturama, och vill därför gärna hamna på en skola som skulle ta vid någorlunda där min nuvarande utbildningen slutade. Vilken "nivå" är första året i Melbourne?

Pengar är tyvärr en liten hake för mig. ICP hade ju varit grymt men närmre 30000 dollars för ett år är lite väl saftigt. Det andra problemet jag stött på bland skolorna i Europa (jag hade funderingar på Barcelona eller nån annan stad i Spanien) är utbildningarna är på spanska eller annat respektive språk...

Vet du om några skolor i Europa som har undervisningen på Engelska?
Vad kostar din skola i Melbourne och kan man ta studielån? Hur fungerar det om man skulle välja att bara läsa ett år där? Jag har varit runt en del på östkusten Australien och gilllade det mkt. Missade tyvärr Melbourne som jag har hört ska vara grymt!

Mvh Andreas
 

mryner

Medlem
Rochester ligger i samma prisklass som ICP & Co om inte tom värre.
Första året på RMIT är blandat, i digital bildbehandlinh börjar det enkelt men drar snabbt iväg o vi läser PS i två år. Vår lärare är beta testare och håller föredrag för Adobe o skriver bla boken 'Photoshop - essential skills' (Mark Galer). Han kan det mesta o lite till. Första året sker dock mer eller mindre i analog anda o allt fotas på dia som scannas.

Till skillnad från många skolor här i sverige så läser vi studio foto vilket är teori + fotografering med uppgift en gång i veckan(alla uppgifter är som uppdrag). Sen läser man även location(med porträtt/mode/arkitektur/landskap etc). Det är en ganska bred kurs med workshops varje vecka, oerhört lärorik men kan vara lite trälig i början om man har koll på tekniken(lärarna är dock duktiga på att pusha en vidare utöver det man 'ska' kunna). Det man ska ha sjukt klart för sig är att tempot är högt! Varje termin lämnar vi in mellan 40 o 50 bilder. Inte bara bilder utan sånt som håller måttet. Jag jobbar mer eller mindre 10-12h/dag, sju dagar i veckan. Jag har gått ut fyra ggr under det senaste året... att vara social finns inte. Andra året väljer man inriktning o vilka ämnen man vill läsa. Första året är bas även om jag lärde mig mer än vad jag trodde fanns efter jag läst på Hemse.
Skolan är csn berättigad men avgiften ligger på nästan $18 000 (australiensiska dollar * 6) vilket är lite drygt 115000:-/år. Av csn så får jag 160000/år. Du förstår själv att ekonomin inte går ihop med bara csn. Jag assar dock lite vilket hjälper till.

Ett år vid skolan vet jag inte riktigt hur det fungerar men då skulle jag nog råda dig till att försöka ta dig in på andra året(vilket är möjligt)
 

mryner

Medlem
blev lite långdraget det här...

forts
så att du får välja lite mer över vilka kurser du vill läsa. Glömde att säga att vi även läser fotografisk teori med allt från zonsystem till digitala utskrifter. Alla lärare är mer eller mindre aktiva fotografer o många med en erfarenhet som inte är så vanlig här i Sverige. Här är en mer exakt länk till min utbildning(hemsidan är förfärlig...)

http://www.rmit.edu.au/browse;ID=w6rgij6mcf8s1

De enda utbildningarna i europa som jag vet är på engelska är de i england o FAMU(som har ett internationellt program med fem elever. resten är tjeckiska).
 

mryner

Medlem
Jo, hela första året!. Det börjar med olika tekniker att göra masker, färgkorrigering o användning av blendmodes. Mer eller mindre att lära sig grunderna i PS. Andra terminen fokuserar på montage. Hela andra året är fortsättning på montage. Kolla lite på gallerierna så ser du lite av det som elever gjort.

http://www.rmit.edu.au/browse;ID=fl2frsp8n1qs

http://www.rmit.edu.au/browse;ID=v8jhniccl3uj

Varje vecka så är det praktiskt prov på det han gått igenom på föreläsningen. Allt är upplagt på ett smidigt o bra sätt. Spelar ingen roll vilken nivå man går in med. Kan man mycket så är det bara att fråga eftermer, Mark är en outtömlig källa när det gäller ps.
 

Andreas Sandberg

Aktiv medlem
Var inne och kollade i 3e årets gallerier och det såg ju riktigt grymt ut! Är det svårt att komma in första året??? Men man fotar alltså mest analogt fast bearbetningen är digital?
 

Jimpawa

Aktiv medlem
Tillåt mig att låna tråden lite, hur har ni råd med dessa utbildningar?
Jag är till exempel sugen på att på Kulturamas 2åriga, men har räknat och det bli ju ca 162 000kr för båda åren?

Tar ni lån? Har ni fått stipendium? eller betalat ni på andra sätt?
 

mryner

Medlem
Jag tar även jag fullt lån av csn o kommer att jobba under terminen det här året. Första året så hade jag jobbat lite innan o sparat. I o med att det mer eller mindre är omöjligt att få utbyte när det gäller fotoutbildningar så får man stå för kalaset, tyvärr. Det är dock inte omöjligt men man jobbar hårt både i skolan o utanför. Vill man nåt så...

Stipendier är ju något som man kan söka men innan man börjat utbildningen så kan det nog vara svårt då man egentligen inte har så mycket att visa upp.

Pasta är bra mat, nudlar likaså.
 

mkkn

Avslutat medlemskap
>> Mårten >> har du hört något om Griffith university? dom har både lösa kurser och ett treårigt program för fotografi, där man väljer inriktning efter det första året.

Har länge funderat på att studera fotografi utomlands, och det skulle vara kul att prova på i en termin eller ett år innan man bestämmer sej helt.

Utbildningen på Griffith är csn-berättigad och kostar typ 48000kr per termin.

mvh / m

ps. vad jag förstod av hemsidan får man även på Griffith, Bachelor of Arts efter det treåriga programmet. ds.
 

mryner

Medlem
Kollade på Griffith innan jag till slut valde RMIT, kommer inte ihåg så mycket av just den skolan men jag vet att det är samma examen man får. Säkerligen så är det så att de utbildningar som är på universitets nivå håller relativt bra. RMIT är dock, som jag förstått, den som stått högst i kurs. Sen så ska jag ärligt säga att det finns problem på skolan o utrustning i synnerhet. Utrustning köper man mer eller mindre själv även om det verkar bli lite bättre till nästa år. From andra året så får man tillgång till portabla blixtar o digital kameror(Mark II o lite annat) etc. med andra ord så är det inte riktigt vad man är van vid från svenska skolor som har leasing avtal med allt o alla.

Den skolan som jag kan minnas att ag hört om i de tävlingar vi varit med på i år så är det James Cook Uni(Bachelor of Arts) som är uppe o slåss med RMIT. Sen om det är en bedömning av skolan eller elever(eller varken eller) vågar jag inte uttala mig om.
 

sara gust

Avslutat medlemskap
Jag har last tre ar, ar inne pa mitt fjarde, pa IEFC (www.iefc.es) i Barcelona.
Grundlaggande utbildning, ganska traditionell, mycket morkrum, svartvitt, analog fotografering.

Skolan ar 3- 5 ar, beroende pa hur snabb man ar, eller kanske hur eftertanksam man vill vara i sina studier...O)
det ar inga problem att komma in, alla gor det n i princip, och skolan ar billig, ungefar 20 000 kr per ar.
forsta aret ar ett slag uttagningsar och darefter gar en viss andel vidare till andra aret.

det ar en bra skola, bra rykte, jag ar nojd, om an jag saknar kanske en viss tyngdpunkt pa det digitala.

studiemedelsberattigad.

undervisning pa spanska forsta aret, darefter spanska/katalan.
du bor ha en viss niva vad galler spanska, men eftersom fotografi ar en praktiskt inriktad utbildning kan du anda ga runt med fa kunskaper i spraket, trots allt, aven om det ar kampigare.

jag jobbar nu som fotograf och kan forsorja mig pa det och hittintills ar det ingen som fragat om diplom eller licensiaturas eller annnat skol-grejsimojs.
mitt lilla odmjuka tips skulle vara att plugga ngt du verkligen ar intresserad av och se till och lara dig det, och inte plugga for ngn slags examen eller dylikt eftersom det i fotovarlden ar valdigt fa som bryr som om betyg och intyg och ditten och datten.
det som raknas ar bilder, bildsprak och hur val du kommer overens med din kamera....O)
det ar varje fall min erfarenhet.
sa att soka en skola som tillfredsstaller dig personligen tror jag ar det basta man kan gora.


stort lycka till!!!!


mvh
sara
 

sara gust

Avslutat medlemskap
Det finns ocksa en riktigt bra skola i amsterdam ocksa har jag hort.
dar ar det samma sak med spraket i och for sig, antar att du bor kunna hollanska.

hor av dig om du har fragor, jag har en del svenska vanner som gatt pa min skola ocksa om du vill fa ytterligare opinions.

Jag tror att den basta vagen att ga for att lara sig att fota ar just att fota....O) ungefar som att skriva, destu mer man gor det destu battre bli man, och inga skolor kan egentligen gora ngnting sa lange man inte gor en massa sjalv...

om man vill plugga sa har jag fatt for mig att england och usa ligger ganska langt framme.

det som ar bra med barcelona ar att det finns ett stort kulturellt utbud och en allman konstvanlig atmosfar, vilket ju alltid uppmuntrar till egen konstnarlig bedrivning, om man sa vill.
 

Andreas Sandberg

Aktiv medlem
Hej Sara!

Barcelona var den stad jag från början hade tänkt att studera i, men har inte hittat nån utbildning som varit på engelska. Vet du om det finns någon sådan??? Eftersom deras sida är på spanska så förstod jag inte så mkt av vad som stod där. Vad har skolan för inriktning, typ repotage eller mer konstnärligt? Hur är utrustningen, typ studios mm? Är det bra lärare?

Jag känner i och för sig att jag gärna vill ha mest tyngdpunkt på digitalt efterarbete. Är det ingen digital undervisning alls?

Mvh Andreas
 

stinneli

Aktiv medlem
Jag har läst två år på IED i Rom. Inte att rekomendera. Däremot vet jag att IED i Milano är bättre och jag tror att dom har utbildning även på engelska
 
ANNONS