Annons

Önskas: checklista för mörkerrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Jag har nu fått tillgång till ett mörkerrum, även om det är något slitet. En del saker saknas och jag vill därför gärna sammanställa en lista på vad jag ska ha med för att kunna framkalla film och kopiera.

Är det någon vänlig själ med erfarenhet som har tid, lust och ork att sammanställa en lista i stil med:

Framkallning:

Framkallare
Avbrytningsstopp

Kopiering:
Sax
Penna

osv...


Då har man ju större chans att inte glömma bort hälften =)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Filmframkallning:
Ölöppnare eller filmutdragare
Sax
Dosa
Framkallare
Stopp
Fix
Termometer
Mått att blanda kemi med
Skålar att hälla ut kemin från dosan, tre bigpack funkar bra
Tratt att hälla tillbaka kemin i flarrorna med
Vätmedel (eller diskmedel)
Något att hänga filmen på tork med
Klocka

Kopiering
Papper
Framkallare
Stopp
Fix
Tre skålar för kemi
En balja vatten att lagra kopiorna i innan skölj
Tre tänger
Akriskop/fokuskop/kornlupp/you name it
Mörkrumstimer
Pjattar och andra förhållningsgrejer

Undrar om jag fick med allt nu...
 

FredrikB

Aktiv medlem
Det borde räcka! :) Lägg möjligen till filtersats för multikontrastpapper (om man använder sådant). OBS också att man skall ha separata mätglas för att blanda kemikalierna. Fixrester i framkallaren är ingen bra idé...

Glöm heller inte kaffekopp och CD-spelare/kassettradio!

/Fredrik
 

Goldfish

Aktiv medlem
STORT tack för er hjälp! Nu har jag nog en komplett lista! ...eller är det någon som kommer på något mer?

Musiken är ju helt klart ett bra förslag!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Något att hålla fotopapperet med är bra. Gå till närmaste soptipp och klipp en bit emaljerad plåt från ett kylskåp. Detta är ditt underlag. Öppna sedan dörren på kylskåpet och riv bort tätningslisten. I denna list finns det smidiga magnetremsor som är perfekta att magneta fast fotopapper mot en plåtbit med.

Eller så halar du upp börsen och köper en riktig avmaskningsram. Fast det vete fan om det är smidigare än den hemsnickrade lösningen.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jajamensan, en packe med tidig 80-talsmusik ala New Order, The Church, The Smiths, The Waterboys + flera. En kaffebryggare inom räckhåll är även det ett kriterium för bra kopior. Några Gorbys i frysen är lämpligt även om det kan substitueras med en flottig räkmacka.;)

Trevlig helg!

/Erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tvätta händerna innan du hanterar Gorbysarna bara. Och det blir nog ganska ytliga bilder om du lyssnar på sumpens musikförslag ;)
 

FredrikB

Aktiv medlem
Tom Waits skall det vara i musikanläggningen om det skall bli lite djup och tryck i kopiorna! Möjligen också Lundell, Van Morrison eller tidig Springsteen... :cool:
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Danzig, eller varför inte lite tidiga Misfits för dramatiska himlar och djupa skuggor. Men andra bilder förtjänar lite mer sensuella toner, kanske Ravel eller Vivaldi beroende på önskad framtoning.

Viktigt är stabil förankring av förtoringsapparaten och högtalarna på behörigt vibrationsavstånd. Subbas anbefalles ej.
 

Goldfish

Aktiv medlem
Vatten isf stoppbad

Tiden som ni har kopiorna/negativen i vatten är det lika länge som ni skulle ha i "vanligt" stoppbad? Stoppbad är ju egentligen vatten + ättika... och man tycker att ättikan borde ha någon effekt...

Blir inte t.ex. kopiorna mörkare med tiden?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Stoppbadet har väl inget med åldrandet att göra utan är snarare ett sätt att få repeterbart resultat av framkallningen. Man vet att en minut är en minut kort sagt. Fixet och sköljningen sätter gränsen för hur gammal kopian kan bli utan att gulna.
 
ANNONS