Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer färg på bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

ISBjörnen

Aktiv medlem
TJa

har en Nikon D50. när jag tar bilder blir vissa bilder väldigtfärgglad o fina medans de felsta saknar de lilla extra färgen.

Kan man lägga till denna i photoshop? typ öka på färger.

varför kan man inte öppna raw i photoshop? de går i paintshop? behöver man något tillägg?

när jag öppnade dem så såg de ut som en bild i sjukt extremt dålig kvalige varför? vad har man raw till?

Tack på förhand

Mattias Kristensen
 

joppis

Aktiv medlem
Ja du kan öka färgmättnad i PS. Jag tror det heter "saturisation" på engelska.

Det är med största sannolikhet din RAWkonverterare som inte är optimal. De som fotograferar RAW med Nikon kan säkert ge tips.
 

skrinnare

Aktiv medlem
Börja med att läsa den nya artikeln här på sidan om svart och vitpunkt. Det ger inte bara rätt mörka och ljusa nyanser, utan tar oftast även fram bättre färger därimellan. Du slipper den "grå hinnan".
Prova också att öka lite kontrast. Det upplevs ofta som att färgerna blir klarare.
Båda dessa saker kan man göra i curves (kurvor?), men det är nog enklare att börja i levels (nivåer?) för att rätta till svart och vitt och sedan öka kontrasten med brightness/contrast (kontrast?), även om det inte är lika välkontrollerat som i curves.

Saturation använder jag mest när jag verkligen vill göra en överdrivet färgglad bild.
 

joppis

Aktiv medlem
skrinnare skrev:
Börja med att läsa den nya artikeln här på sidan om svart och vitpunkt. Det ger inte bara rätt mörka och ljusa nyanser, utan tar oftast även fram bättre färger därimellan. Du slipper den "grå hinnan".
Prova också att öka lite kontrast. Det upplevs ofta som att färgerna blir klarare.
Båda dessa saker kan man göra i curves (kurvor?), men det är nog enklare att börja i levels (nivåer?) för att rätta till svart och vitt och sedan öka kontrasten med brightness/contrast (kontrast?), även om det inte är lika välkontrollerat som i curves.

Saturation använder jag mest när jag verkligen vill göra en överdrivet färgglad bild.
Artikeln är väl för betalande medlemmar, som du är. Dock inte jag och Mattias ännu men det låter ju nästan som att det är värt det enbart för den artikeln :)
 

skrinnare

Aktiv medlem
Sorry, tänkte inte på det.

Nåväl, kort sammandrag av hur man kan använda levels:

Öppna funktionen "levels" (tror den heter "nivåer" i svenska versionen).
Du ser nu ett histogram med en skala under med tre markörer på.
Är det stora områden i högra och vänstra kanten som inte har någon nivå i histogrammet kan bilden vara felaktigt exponerad vilket bland annat kan ge en känsla av färglöshet. Prova att klicka på knappen auto, och se hur bilden förändras och histogrammet dras ut på bredden. Nu tycker jag oftast att auto ger lite för mycket utdragning, men det går ju alltid att ångra.
Vill du styra själv så drar du istället i markörerna till höger och vänster in mot mitten av histogrammet. Bra lägen brukar vara där man börjar skönja själva histogrammet, men det beror mycket på vad man vill åstadkomma. Markören i mitten är användbar om bilden upplevs som för mörk eller för ljus.

Du kan också välja att klicka på knapparna med pipetter nere i högra hörnet av levelsfönstret och därefter klicka i bilden vad du vill ha helt svart respektive helt vitt, men det förutsätter ju att något ska vara helt svart och helt vitt.
 
ANNONS