Annons

Stativ med snabbfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

didg

Medlem
Jag har ett stativ utan snabbfäste dvs bara gänga. Finns det lösa snabbfästen att köpa som man kan gänga på sitt gammla stativ?

På kameradoktorn sa de att det inte fanns, de sa att man måste köpa nytt huvud. Jag vill inte byta huvud jag vill bara ha ett snabbfäste. Kan man bygga själv? Alla tips välkomna!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det verkar konstigt.

För att klargöra om jag fattat rätt. Du har ett stativ med en kulled (eller liknande som du sätter kameran på). På denna gänga vill du sätta en snabbkoppling (som alltid sitter kvar) och sedan sätter du andra delen av snabbkopplingen på kamerahuset och eventuellt på ett objektiv?

Om det är så, så borde det kunna funka alldeles utmärkt. Det skulle vara om den gänga du har på stativet har en skum dimension som gör att den inte passar. Men då är det gängan det är fel på och inte stativet.

Manfrotto har en massa olika. Sen finns det en svensk tillverkare (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på) som gör en uppsjö av olika typer av kopplingar.
 

Helena

Aktiv medlem
didg skrev:
Jag har ett stativ utan snabbfäste dvs bara gänga. Finns det lösa snabbfästen att köpa som man kan gänga på sitt gammla stativ?

På kameradoktorn sa de att det inte fanns, de sa att man måste köpa nytt huvud. Jag vill inte byta huvud jag vill bara ha ett snabbfäste. Kan man bygga själv? Alla tips välkomna!

Ju mer du gängar på desto ostadigare blir det... Jag tycker du ska köpa nytt huvud!

// Heléna
 
ANNONS