Visa ett inlägg
Gammal 2016-01-14, 23:16
easyrider

David F Stop skrev: Det är precis det jag menar. Jag bruka jobba med en Canon 430EX och en Cactus RF60 blixt ,vilken har en inbyggd mottagare. Canon blixten sitter på en Cactus V6 och det sitter en V6 på min X-T1. Om jag har RF60 på en kanal och 430EX på en annan och jag vill tjusterar de så väljer jag rätt kanalen och snurra på en thumbwheel. Klart. Är båda inställt correct men jag bestämma att jag ska ha f11 istället för f5.6 så kan båda blixt tjusteras samtidigt. Mycket smidigt.
Länken nedan går till Cactus hemsidan där du kan ser den långa listan av kompatibla blixtar. Du kan även sätta en blixt på V6:an som du ha på kameran och kör den i TTL samtidigt som du styra de anera kopplade blixt. Köpta mina på Kaffebrus December 2014 när de körde 50% rea på hela sortimentet (Black Friday) :-) Idag skulle 2 V6 kostar dig 1500sek. Tänk på attdu behöver en per blixt + en.
http://www.cactus-image.com/v6.html
Tack för utförligt svar. Det är genialt att Cactus V6 är kompatibla med tex äldre Nissin och Sigma eftersom kan fås billiga.

Jag vill ha det så enkelt som möjligt (bortsett från att lära sig praktiskt manuellt kräver träning). Ni har jag en sb 700 och en sb 900 den senare tänkta jag sälja för att finansiera dessa köp. När jag använt ttl har det oftast strulat för mig förutom när jag har använt ttl som fyllnadsljus i dagsljus eller som fyllnad när jag satt upp två blixtar manuellt som bakom objektet och använt ttl med minus 2/3 tex.Endast då tycke jag att ttl har fungerat bra.

Är cactus systemet enkelt skulle du säga? Dvs jag behöver bara pausa på eller dra av snabbt om jag vill få mer eller mindre ljus. Jag kan givetvis använda mina nikon blixtar manuellt också men jag tycker det är krångligt att hela tiden gräva i menyerna. De är för avancerade helt enkelt!

Skulle helst ha blixt utan zoom faktiskt eftersom det hänt att jag zoomat in och sedan glömt det och då inte förstått varför resultatet blivit så tokigt. Alltså desto enklare desto bättre ;-)