Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-21, 21:56
lumor_

Kamera, en blixt, stativ, reflexskärm och ett höghöjdsstativ (för utebilder).

Man kan ju gå olika vägar när det gäller ljussättningen, en blixt, flera blixtar eller bracketing. Jag har kört enbart med en blixt men håller på att nosa på bracketing för att även kunna använda det i vissa situationer, kanske gå över till huvudsakligen det. Man klarar nästan alla situationer med enbart blixt på kameran, vid ett fåtal tillfällen har jag fjärrutlöst den och då hade det kunnat vara bra med en eller två extra externa.

Jag skulle gärna närma mig 30 sek per bild som Irie Micke men jag tror inte att jag kan hålla den kvalitet som efterfrågas i ett sådant tempo (jag lägger t ex alltid in blå himmel på utebilderna ifall vädret var trist). Som tur är efterfrågas inte lika högt antal bilder från de mäklare jag jobbar åt. Förstår inte vad alla bilderna ska visa ifall man ta 30 bilder i en bostad? En medelstor villa täcker jag lätt med 13-15 bilder.
Jag lägger 35-70 minuter på varje bostad (beroende på storlek och behova av undanplockning) och ungefär lika lång tid på efterarbetet. Det är inte så länge sedan jag började göra efterarbetet själv, det gjordes av ett "förmedlingsföretag" fram till årsskiftet, så jag antar att jag kommer bli lite snabbare.