Ämne: Printler
Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-11, 15:50
joakimahlen

Marknadsföring?
Hej,

Ville bidra med mina egna tankar kring Printler då jag registrerat mig där för ett par månader sedan. Mina förhoppningar kring Printler var att förse mig som fotograf med en marknad för försäljning av bilder. Det lät som en strålande idé och något som jag tror det finns en stor marknad för.

Tyvärr har intresset för mina bilder varit i princip obefintligt både vad gäller köp och "wow". Nu beror detta självklart på kvaliteten på bilderna och hur de passar eventuella köpare - men då min försäljning av samma bilder i andra kanaler har efterfrågan började jag fundera lite.

Min slutsats - rätt eller fel - är att Printler verkar vara ett sätt för dig som fotograf att skaffa dig en e-handelslösning med "dropshipping" som det heter i e-handelsvärlden. Marknaden får man bygga själv genom spridning i bl.a. sociala medier.

Jag har valt att inte sprida min printler-länk i sociala medier, dels eftersom jag kan lösa försäljningen till mitt eget nätverk själv - dels eftersom jag ville se Printlers resultat utan att sprida min länk. Såvitt jag minns har Printler själva någonstans skrivit att man bör jobba med spridning i sociala medier för att lyckas.

Det jag hade hoppats på att få hjälp av Printler med är som sagt marknaden - folk som efterfrågar bilder och vill få dem upptryckta. Att teknik och leverans finns är för mig främst ett plus.

Skulle vara kul att höra Sven Burmans åsikter i frågan - är det så att Printler aktivt siktar på att bygga upp en marknad, dvs en kundkrets som kommer till Printler för att köpa bilder? Det känns för mig som den mesta marknadsföringen görs mot fotografer, och man vill att marknaden skall komma därigenom med fotograferna som ambassadörer för tjänsten.

Jag har inte gett upp om Printler än - och jag behöver säkert ta mig en titt på vilka bilder jag lagt ut till försäljning för att skapa ett större intresse. Men för att jag verkligen skall ha nytta av Printler behöver det hända saker utan att jag själv bedriver marknadsföring. För mig är e-handelsteknik och leverans inget stort problem att göra själv, och då blir ju också marginalen en annan (samt att man har möjligheten att leverera enklare kopior, onumrerat, utan laminering med IKEA-ramar för kunder som vill det).

Vad gäller det sistnämnda så är jag med andra ord inte säker på att kunder i allmänhet efterfrågar (vill betala för) de mest exklusiva materialen och ramarna.

Ser fram emot att förstå hur Printler är tänkt att fungera på några års sikt kring de frågetecken jag har!

Min printler-länk, för referens:
http://printler.com/sv/fotograf/2185-joakim-ahlen

Vänliga hälsningar

Joakim