Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-16, 18:39
Ludvig_svensk

Blir glad av att läsa den här tråden, ovanligt sunda råd som givits! Less is more! :)

Jag har en fråga angående din önskan om vädertätning: hur pass viktig är den egentligen? Du bör veta att ingen (?) tillverkare garanterar vattentäthet, i produktbladen heter det att kamerorna är stänksäkra, stänkresistenta eller liknande. Att gå ut i regnet, stå under ett vattenfall eller vad annat du nu kan hitta på sker alltså på egen risk. Dessutom så är risken stor att du får vatten på linsen när du befinner dig i sådana miljöer, vilket oftast förstör den tilltänkta bilden. Att betala X antal tusenlappar för vädertätning är därför inte per automatik något som säkrar coola bilder.
Jag har själv aldrig ägt en vädertät kamera, trotts att jag tillbringar flera veckor om året på vandrande fot i alla sorters väder. En vanlig kamera tåler ganska mycket fukt innan autofokusen ger upp, och låter man den torka så börjar den fungera igen...

Vill du ta schyssta stillbildsfoton så kan du köpa i princip vilken kamera som helst. Men som flera andra har sagt, lägg krutet på optiken. Kameror fungerar enligt principen "skit in - skit ut", "bra in - ev bra ut", så se till att sensorn får bra ljusdata att omvandla till en bra bild.
XT30 tycker jag verkar vara ett konkurrenskraftigt alternativ för stillbild och film om du vill köpa nytt, dessutom förpackad i ett väldigt nätt och smidigt format. Äldre Fujikameror lämpar sig inte så väl för att filma med. Vill du köpa begagnat så bör du spana in Sonys kameror både 6000serien och a7-serien, eller Panasonics GH-serie som fått väldigt mycket ros för sina filmprestanda. Sämre koll på Canons filmprestanda, men finns ju grymt många amatörfilmer gjorda med Canon som ser väldigt bra ut.