Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-17, 08:06
Fredrik AVT

När det nämns att överföring till mobilen är viktigt antar jag att färdiga JPEGbilder direkt ut kameran är högprioriterat. Som diskuterats, skall bilderna huvudsakligen visas enbart på skärm som idag har som mest 4K (8mp) så krävs inte mycket mp mängd från kameran, och kanske t o m en mobilkamera räcker. Skall däremot bilderna även användas till utskrifter då är förstås en riktig kamera att föredra.

Tittar vi på färdiga JPEG direkt ur kameran brukar FUJI prisas för färgåtergivningen (och jag instämmer - färgerna är verkligen filmlika med vackra övergångar mellan tonerna). Olympus har även de ganska bra färdiga JPEG. Canon är inte lika duktiga på avvägd skärpning och brusreducering men prisas för färgerna. Sonys färger är jag inte lika förtjust i men de är väldigt duktiga på skärpning/brusreducering. Nikon har jag aödrig varit lika förtjust i då jag uppfattar standardfärgerna som lite väl varma och murriga. Panasonic, åtminstone före G9 som jag inte testat, upplever jag som lite kall i färgerna.

Nu är detta subjektivt och skall inte ses som någon sanning, även om många recensenter tycks ha denna uppfattning också. Sedan kan man ställa in kameran för att kompensera för ev färgskift i standardlägena.