Visa ett inlägg
Gammal 2015-10-18, 17:09
Limegreen

FlyerOne skrev: Med en "tjockkamera" nedbländad till 1:13 så är bländaren fullt öppen (1:2,8) ända tills du börjar filma.

Med spegellösa kameror är det vanligt att de i videoläge bländar ner direkt till tagningnsbländaren, i detta fall 1:13, redan i visningsläget.

Ifall lokalen är mörk så borde du med dina använda inställningar få mörka bilder med BÅDA kamerorna, som Stefan skriver.
Det här känns ju som ett vettigt spår, men med min Canon får jag samma resultat på filmning som förhandsvisning förutom ovan angiven justering vid start av filmning. Inget auto kör fullt manuellt. Får de resultat jag vill ha och jobbar på som vanligt. Klart det blir mörkt i detta extrema test vi gjorde, men skillnaden är enorm.

Med Sonyn som sagt, så blir resultatet obrukbart. Tyvärr har jag inte kameran nu utan försöker hjälpa min kompis. När han ändrade display effects till off, så visade den bättre men filmade lika mörkt. Jag antar att det bara borde vara en inställningsfråga. Sätter man hans kamera på ISO 3200, f2.8 så blev det ändå helt mörkt.

Försök till visuell jämförelse så ser jag som sagt hela rummet med en rejäl ljuskälla medan han enbart ser en liten ljusprick i ett i övrigt kolmörkt utrymme från samma ljuskälla. Förutom när han bytte till stillbildsläge, då får han samma utseende på förhandsvisning som jag har. Det är när Sonyn kopplas om till videolägen som den ballar ur i mörkret.

Tack för alla förslag!