Visa ett inlägg
Gammal 2018-12-27, 23:21
ArneB

Jag köpte kameran när den kom och gillar den skarpt. Bildfilerna blir fina och färgerna är Canons. Menysystemet ser ut som på andra Canonkameror och är mina ögon föredömligt upplagt och lätt att hitta i. Att kunna lägga upp egna menysidor där vanliga ändringar blir lättåtkomliga gör kameran lättarbetad. Slidelisten använder jag inte. Jag prövade men kände inget naturligt användningsområde. Det blev en inställning för att bläddra bland tagna bilder - tror jag ;-)

En joystick hade naturligtvis varit bra, men fyrvägsknapparna gör flytt av fokuspunkt rätt smidig ändå. Skärmen vid flytt av fokuspunkt är också bra, men jag har oftast skärmen bortvänd. Batteritiden är ingen större fråga, det räcker långt om man bara stänger av ljud och inte autochimpar eller måste titta på bilderna mest hela tiden.

Snabbmenyknappen vid avtryckaren har jag inte haft på mina tidigare Canonkameror. Den är utmärkt för att snabbt komma åt de exponeringsinställningar jag ofta använder och vill kunna ändra snabbt, t ex ISO, hastighet, exponeringskompensation, AF-metod mm.

Två kort hade varit mycket bra, framför allt för att kunna fortsätta på ett nytt kort när det första blir fullt. När ett kort blir fullt håller man ju på att ta bilder som bäst och vill inte stanna upp och gräva fram ett nytt kort. Säkerhetskopiering vid extra viktiga tillfällen löser man enkelt med att autoöverföra bilderna till sin mobil under pågående session.

Jag har inte haft IBIS tidigare och hade naturligtvis inte haft något emot det, men någon showstopper är det inte för mig.

Jag bloggade för en tid sedan här på FS om EOS R som resekamera:
https://www.fotosidan.se/blogs/arneb...sekamera-i.htm