Annons

Tmax framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemar

Ny medlem
Har problem med framkallning av Kodaks Tmax400.
Framkallar sporadiskt Tmax hemma och ibland via fotohandlaren. Har märkt att jag vid hemmaframkallning alltid får en grå slöja på min negativram d v s proffsframkallningen har bättre kontrast på t ex siffrorna i negativkanten.
Jag använder Tmax framkallare och fix i framkallningsdosa enl bruksanvisningarna.
Som felsökning har jag provat följande :
1. Fixering utan framkallning => slöjan borta , dock lätt rödaktig film även vid fixering över dubbla klarningstiden.
2. Framkallning med kortare tid => Svagare slöja men hela negativet ljusare och siffrorna i kanten får sämre kontrast än proffslabbets neg.
3. Framkallning med dosan i komplett mörker (utifall den skulle läcka) => ingen skillnad

Skulle naturligtvis alltid kunna lämna till proffslabbet eftersom det är svårt att hålla 'bäst före datumen' på vätskorna när man labbar sporadiskt. Men vitsen med svartvitt tycker jag är hög känslighet och att känna att man kan slösa villt med film t ex vid barnfotografering och sortera ut kanske en på tio. Att lämna till proffslabbet för framkallning + kontaktkarta blir dyrare än vanliga färgkort och då blir jag tveksam .. ( Förutom svart/vitt är jag konservativ nog att köra dia). Kodaks nya svartvita för standard färgprocess kanske är ett alternativ men dyrare än eget labbande.

Frågor: Vad gör jag för fel med framkallningen eller hur kan jag felsöka vidare?

Kan man komma undan billigare på nåt postorderlab med ca5 sv/v filmer /gång?
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Tmax brukar behöva betydligt längre sköljtid än övriga filmer, syns på filmen färg, magentafärgen stannar kvar om filmen inte är sköljd tillräckligt länge.
Prova att skölja längre och se om det blir någon skillnad.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det framgår inte riktigt om du har problem med slöjning av själva bilderna eller bara negativets kanter.

Ojämn framkallning av kanterna skulle jag klassa som normalt vid dosframkallning. Agiteringen har ju tämligen liten effekt där, det tar längre tid för vätskorna att nå dit och det är ju också ett skrymsle där det lätt samlas luftbubblor. Jag skulle inte fästa någon större vikt vid det.

Eller har du andra problem med framkallningen?
 

föse

Medlem
Det är främst fixeringen som måste vara längre för at få bort slöjan.

Själv gillar jag inte T-Max 400, prova Ilford Delta 400 istället. Lika skarp men mer lättjobbad, främst eftersom den har en mer neutral tonskala och inte som T-Max 400 hård kontrast i det ljusa och låg kontast i det mörka. Dessutom ger T-Max 400 något mörkare och mjukare hudtoiner än vad folk brukar gilla. kombinationen film och papper är givetvis också avgörande.

/magnus froderberg
 

Liax

Aktiv medlem
T-maxfilmerna är kända för att bli slöjade, och den främsta anledningen till detta är att de behöver en betydligt längre fixeringstid än andra filmer.

Själv framkallade jag en T-max 100 häromdagen och den fixerade jag 6 minuter i outspädd fixeringsvätska. Filmen blev då klar och utan slöja.

/Joakim
 

föse

Medlem
Att kanterna inte bli lika snygga som proffslabbets beror på att du soppar din film i spiraler och de i tankar eller maskiner där filmen löper helt fritt.

/magnus fröderberg
 
Senast ändrad:

ingemar

Ny medlem
Tack för alla kommentarer! Fantastistiskt att det finns ett sånt här forum!
Klarläggande: Jag vet inte om slöja är rätt uttryck men det är som om hela filmerna fått ljus på sig. Att jag jämför på filmkanterna beror på att det är lättast att jämföra där när motiven är olika.(Vid mina experiment på en film har jag dock exakt samma motivrutor). Skall prova lång fixering och lång sköljning. Obs dock att filmen såg OK, d v s ljus ut om jag fixerade utan föregående framkallning.
Det kan väl inte ha med lokala vattenkvalite´n att göra?
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag har inte samma problem, men så brukar jag oxå ha lika lång fixeringstid som framkallningstid.

Niklas, smått slöjat förflutet
 

---

Aktiv medlem
Liax skrev:
T-maxfilmerna är kända för att bli slöjade, och den främsta anledningen till detta är att de behöver en betydligt längre fixeringstid än andra filmer.

Själv framkallade jag en T-max 100 häromdagen och den fixerade jag 6 minuter i outspädd fixeringsvätska. Filmen blev då klar och utan slöja.

/Joakim
Fixeringstiden bestämmer man genom att doppa en snutt av filmen i fixeringsvätskan. Använder man snabbfix, vilket kanske är vanligast, så tar man filmsnuttens klarningstid ggr 3. Blir snutten genomskinlig efter 30 sekunder så ska man alltså fixera filmen i 90 sekunder. Jag brukar personligen agitera dosan under hela den tiden. Tittar jag därefter på filmen så är den lila men det försvinner när du har sköljt filmen klar efter ca 20 minuter om du inte använder HCA.

Att fixera filmen för lång tid sänker bara kontrasten i filmen. Det handlar om att skölja den tillräckligt.

Mvh/ Kenneth (Mot överfixerade filmer)
 
ANNONS