Annons

högerregeln?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Du behöver inte högerklicka......

.....om du har explorer 6.0 och uppåt.
Jag kan plocka bilder,trots spärren, med hjälp av explorer.
Men jag tänker inte berätta hur för då blir jag straffad av fotosidan....*rädd*

Annonyma Niklas
 

klasg

Aktiv medlem
mettemarit du vet väll att det är förbjudet att plocka ner bilder utan upphovsmannens tillstånd!!!!
 

jkaving

Medlem
klasg skrev:
mettemarit du vet väll att det är förbjudet att plocka ner bilder utan upphovsmannens tillstånd!!!!
Självklart behövs inget tillstånd för att ladda ner bilderna från Fotosidan. Hur skulle man annars kunna se dem på sin dator?? :rolleyes:

Att däremot publicera dem någon annanstans utan tillstånd - det är olagligt.
 

mettemarit

Aktiv medlem
"Motfråga: varför vill du högerklicka, herr Anonym... "
"mettemarit du vet väll att det är förbjudet att plocka ner bilder utan upphovsmannens tillstånd!!!!"

nu är det såhär: jag är inte det minsta ute efter att välja spara som, dom sparas ju ändå i temp-mappen om man nu vill ha dom. det som jag var ute efter när jag märkte att det inte var tillåtet var egenskaper, nämligen så att det är ganska irriterande när man klickar på vissa bilder för att förstora dem och så förstoras den inte.. den laddas på nytt men samma storlek(kanske skilljer en pixel hit eller dit ibland)
exempel http://www.fotosidan.se/gallery/ratewhiz.htm?ID=10051
knappt så det syns att den är större.
slutsats;) : jag ville bara jämföra storleken på den "lilla" o den förstorade..
puh.. onödigt långt svar, imponerad om någon orkar läsa igenom:)


inte alls menat som påhopp på Yvonne som tagit bilden!!
 

klasg

Aktiv medlem
jkaving, med att skriva "plocka ner" bilder, så menar jag plocka ner och lagra i sin hårdisk... Och det är förbjudet! /KG
 

jkaving

Medlem
klasg skrev:
jkaving, med att skriva "plocka ner" bilder, så menar jag plocka ner och lagra i sin hårdisk... Och det är förbjudet! /KG
Bilder som du har tittat på ligger faktiskt med största sannolikhet på din hårddisk, vare sig du vill eller inte.
Precis som mettemarit skrev så lagras de i "temp-mappen". Om du kör Windows - titta igenom katalogen "Temporary Internet Files" (någonstans under Windows systemkatalog eller i din profil).

Det är väl först när du börjar sprida kopior som det kan bli olagligt.
 

accipiter

Aktiv medlem
jkaving, med att skriva "plocka ner" bilder, så menar jag plocka ner och lagra i sin hårdisk... Och det är förbjudet! /KG
Nej, det lär inte vara mer förbjudet än att klippa ur en bild ur en tidning och klistra in i en klippbok.
Däremot får du inte använda bilden till något - hemsidor, tryck eller annat som kan likna en spridning av materialet.
 

klasg

Aktiv medlem
Jag vet mycket väl att många bilder man tittar på lagras automatiskt i hårdisken! Men då är det ju datorns fel och inte användarens... I vilket fall som hälst så är den bilden en olaglig kopia!

Jag måste ju försvara mig :)!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
anonym?

Personligen tycker jag att det är ganska osympatiskt att inte framträda med namn på ett sånt här ställe.

Admin; Är det verkligen tillåtet?
 

jkaving

Medlem
klasg skrev:
Jag vet mycket väl att många bilder man tittar på lagras automatiskt i hårdisken! Men då är det ju datorns fel och inte användarens... I vilket fall som hälst så är den bilden en olaglig kopia!

Jag måste ju försvara mig :)!
Kopian som din dator har i videominnet när du tittar på bilden då (även om den inte lagras på hårddisken)? Är den också olaglig? ;)

Om man inte fick kopiera digital information så skulle ju Internet överhuvudtaget inte fungera (hur skulle informationen annars komma till din dator?)
Det är ju förstås det som är både fördelen och nackdelen med digital information - att den är så lätt att kopiera och sprida.
 

Pingo

Aktiv medlem
Tyvärr Klas . .

du har nog missförstått det hela. Det är visst lagligt att ladda ned bilder från Internet. Nedladdning är inget intrång i upphovsrätten.

Det är dock inte tillåtet att publicera bilden eller sprida den osv.

/Pingo
 

pgy

Aktiv medlem
Re: Du behöver inte högerklicka......

kermodei skrev:
.....om du har explorer 6.0 och uppåt.
Jag kan plocka bilder,trots spärren, med hjälp av explorer.
Men jag tänker inte berätta hur för då blir jag straffad av fotosidan....*rädd*

Annonyma Niklas
Det är faktiskt som så att du kan ladda ner vilken bild du vill med vilken webläsare du vill utan att hörgerklicka.

Så det så!
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: anonym?

Rätt - den som kan bara lite mer om webbläsare mm kan lätt ta ner bilder iallafall, inget snack om den saken. Jag hoppas ingen här tror att bilderna är skyddade från otillåten spridning bara för att vi tagit bort det allra mest uppenbara sättet att spara dem.

jimh skrev:
Personligen tycker jag att det är ganska osympatiskt att inte framträda med namn på ett sånt här ställe. Admin; Är det verkligen tillåtet?
Det är tillåtet men vi uppmuntrar det inte. Säger vi nej leder det förmodligen bara till att de som av en eller annan anledning vill vara anonyma väljer ett mer vanligt namn till sin pseudonym.

Vad tycker ni, och om inte, hur skulle man isåfall kontrollera det? Vi har ingen lust att sitta och ta personupplysningar för att godkänna medlemsskap... :)
 

klasg

Aktiv medlem
Nu måste jag ståpå mig...

Att titta på bilder via internet är inte olagligt. Men det är ALLTID olagligt att sno bilder dvs. att kopiera utan tillstånd. Det är först 50 år efter framställningens datumet som bilden får användas och därmed kopieras fritt - detta gäller ett fotografi som inte betraktas som ett verk. Gäller det ett verk så är det skyddat i 70 år efter upphovsmannens död. Så man får ALDRIG frammställa nya exemplar, utan tillstånd...

Fattar ni :). /KG
 

Pingo

Aktiv medlem
Lag (1960:729) § 12 För ENSKILT bruk.

Nu tycker jag det är dags att ta lite reson. Självfallet har man ALLTID alla rättigheter till sitt fotalster, men det finns inskränkningar.

Ur Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

2 kap. Inskränkningar i upphovsrätten

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av
offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.


Så MYCKET förenklat. Det är tillåtet att ladda ner en bild och även skriva ut det om så önskas, så länge det gäller ENSKILT bruk.

/Pingo
 

mettemarit

Aktiv medlem
det var väldigt va det kom bort ifrån ämnet!!;)

jag tycker själv fortfarande inte heller att jag fått något svar? kodsnickarn?

anledningen till att jag är "anonym"(alla som känner mig privat vet av namnet vem jag är:) är att jag tycker det är lite obehagligt att "finnas" på nätet hursomhelst.
ska se vad jag kan göra åt det Jim, som verkar vara den som tar mest illa vidsig...:rolleyes:
 

jkaving

Medlem
klasg skrev:

Att titta på bilder via internet är inte olagligt.
och

klasg skrev:

Så man får ALDRIG frammställa nya exemplar, utan tillstånd...
De två påstående blir lite svåra att kombinera, med tanke på hur datorer och webbläsare fungerar.


Pingo skrev:

Ur Lag (1960:729) ...
Precis vad som behövdes. En referens till en riktig lagtext. Tack för hjälpen.


mettemarit: Ber om ursäkt för urspårningen :)
Har också lite svårt att förstå meningen med att hindra högerklicket. De som vill sno bilder lär ju göra det ändå.
Och din anledning att vilja ha högerklicksmenyn är ju fullt förståelig.
 

klasg

Aktiv medlem
Re: Lag (1960:729) § 12 För ENSKILT bruk.

Pingo skrev:
Nu tycker jag det är dags att ta lite reson. Självfallet har man ALLTID alla rättigheter till sitt fotalster, men det finns inskränkningar.

Ur Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk

2 kap. Inskränkningar i upphovsrätten

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av
offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.


Så MYCKET förenklat. Det är tillåtet att ladda ner en bild och även skriva ut det om så önskas, så länge det gäller ENSKILT bruk.

/Pingo

"Offentligjorda verk...." Men mina bilder är inte offentligjorda, och får inte kopieras... /KG
 
ANNONS