Annons

Val av stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Halloj!
Jag är i valet och kvalet vad jag ska välja för stativ. Jag har visserligen ett stativ (gammalt tungt videokamerastativ av märket Manfrotto). Som sagt, tungt men stabilt, stabilt men otymligt. Funderar på att köpa ett kolfiberstativ, Gitzo eller Manfrotto. Är det någon som har erfarenhet av dessa nya kolfiberstativ? Är dom lika stabila som mitt gamla tunga Manfrotto månntro? En annan sak som mitt gamla stativ inte klarar av är spagat. Det är också en anledning till att köpa sig ett nytt. Vad tror ni där ute? Synpunkter?
mvh
Anders
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag köpte inte kolfiber

och det ångrar jag. Varje gång jag packar ryggsäcken full och hänger på stativet så blir det mycket tungt.

Jag köpte Gitzos jubileumsstativ, vilket är väldans fin kvalitet, men jag tycker nog att Manfrottos snabbkopplingar istället för Gitzos skruvkoppling är bättre i kallt väder.

Jag köpte däremot ett Gitzos kolfiber enbensstativ och det fungerar alldeles perfekt. Jag tror faktiskt att det är värt med kofiber.

Vill du kunna lägga ner det i spagat tror jag faktiskt att Manfrotto leder (tänk på att pelaren måste gå att ta bort för att det skall gå att lägga ner helt).

För att göra det ytterligare svårare så är ju faktiskt det svenska stabil (http://www.stabil.nu/) ett bra alternativ.

Glöm inte att spana in kulleder: (http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1197&viewID=1004).

/david
 

AJä

Aktiv medlem
Jag fingrade...

....på stativ från Stabli på fotomässan i Jönköping. Gediget byggda men jag tyckte ändå att dom kändes en aning tunga och otympliga.
/Anders
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men var de verkligen tunga?

Jag fick uppfattningen att de låg mellan ett kolfiber och ett normalt.

Dags att kolla lite på deras sida.
 

inge

Aktiv medlem
Carbon

Har precis köpt ett manfrotto carbon 440 som du även kommer ganska nära marken med perfekt vid resor 1,5 kilo, men går inte att jämföra med Benbo 1 som är suveränt till makro men alldeles för stort och tungt på resan
 

OLO

Medlem
Manfrotto vs. Resten av skiten

Mitt manfrotto funkar fint, dessutom, majoriteten av naturfotograferna som jag känner kör italienskt

kolfiber, extra lätt, nja, drar med mitt manfrotto lite överallt och tycker inte den extra vikten är störande, det funkar, är stabilt, allt som behövs
 

acke

Avslutat medlemskap
Stabil är bra

Jag köpte det allra minsta trästativet från Stabil för några år sedan. Det är bara dryga halvmetern högt men funkar jättebra som kompakt resestativ. Superbt också för makro eftersom mittpelare saknas. Man låser benen med friktionsringar av plast som ser smäckiga ut vid första anblicken, men stativet orkar faktiskt hålla uppe en tung mellanformatare på en rejäl kulled. Trämaterialet är varmt och skönt att hålla i och dessutom vackert.
Den enda nackdelen jag kan komma på är möjligen hållbarheten. Ett ben knäcktes i en fullpackad resväska häromåret. Tillverkaren (Jan Karlsson ?) lagade detta åt mig snabbt. Kostade bara en hundring. Bra service!
 

Helena

Aktiv medlem
låg skruv...

Jag gillar att man kan välja att sätta kameran ppe eller nere på¨pelaren på mitt stativ...

Funkar skitbra!

Manfrotto... tungt men bra...
 

acke

Avslutat medlemskap
Intressant, Helena, jag har också Manfrotto och tycker precis tvärtom.

Jag plåtar ibland makro nära marken med uppochnedvänd mittpelare och retar mig alltid på att stativbenen är i vägen, antingen i vägen för objektivet eller i vägen för sökaren. Då föredrar jag ett stativ som går att fälla ut helt i spagat, utan mittpelare.

Mittpelaren väger ju dessutom en del...
 

Helena

Aktiv medlem
ackelid skrev:
Intressant, Helena, jag har också Manfrotto och tycker precis tvärtom.

Jag plåtar ibland makro nära marken med uppochnedvänd mittpelare och retar mig alltid på att stativbenen är i vägen, antingen i vägen för objektivet eller i vägen för sökaren. Då föredrar jag ett stativ som går att fälla ut helt i spagat, utan mittpelare.

Mittpelaren väger ju dessutom en del...
Fast jag är juh då porträttfotograf och 180cm samt tränat en hel del idrott på elitnivå så jag tänker inte så mycket på vikten :)
 

Olle

Aktiv medlem
Ett tips om du fotar makro nära marken med uppochnedvänd mittpelare.

Använd en kulled där kulan är förskjuten i förhållande till mittpelaren, t ex de flesta av Gitzos modeller, så minskar problemet med att benen är i vägen. Det borde även gå att själv göra en anordning billigt för samma effekt med en "vanlig" kulled, om man inte vill investera i en dyr kulled från Gitzo.

Numera använder dock även jag ett Stabilstativ, i full längd. En av anledningarna till att det kan klara hög last även i "nästan spagatläge" är dom skålformade fötterna som gräver ner sig i marken.
 

acke

Avslutat medlemskap
Olle, tack för tipset.
Jovisst, alla problem går att lösa med specialutrustning. Men nog är det enklare med ett spagatstativ utan mittpelare, precis som både du och jag redan har konstaterat.

Är du nöjd med ditt fullängdsstativ? Ser du några brister?
 

AJä

Aktiv medlem
...erfarenheter

Olle, berätta gärna om dina erfarenheter från Stabil-stativet. Jag är också mycket intresserad av dina erfarenheter och åsikter.
 

inge

Aktiv medlem
Stativ

Benbo det mest variabla jag har prövat när det gäller macrofotograferinghttp://www.photax.se/sttv/bnb/bnb.htm
 

Olle

Aktiv medlem
Ulf och Anders, jag har ett Stabil Snabb. Det är ett tvådelat stativ utan mittpelare. Övre delen är i trä och undre i aluminium.

Fördelar:
-Det går att använda i alla höjder från spagat (ca 4 cm + huvud) till full höjd.
-Dom skålformade fötterna ger bra grepp i alla vinklar.
-Eftersom benen har endast två delar går det mycket snabbt att sätta upp, trots avsaknad av snabbkoppling.
-Stabilt i förhållande till vikten.
-Bekvämt att bära i handen, pga att övre delen i trä är relativt smal (till skillnad från vanliga trästativ) och ingen mittpelare som är i vägen.

Nackdelar:
-Mycket långt i hopskjutet skick gör att det blir klumpigt att bära utanpå ryggsäck.
-Plastvreden verkar klena. Ett gick sönder nästan omedelbart (slirade). Jag fick tre nya av Jan Karlsson och inget mer har gått sönder sen dess.
-Dyrt jämfört med dom flesta aluminiumstativ.
-Går inte att använda innomhus utan matta under. (Fötterna glider på släta underlag och kan repa golvet.)
 

Olle

Aktiv medlem

Bengt H

Aktiv medlem
Jag använder sedan ca ett halvår Manfrottos kolfiberstativ och är nöjd med detta. Skönt med ett lätt stativ, dessutom så går det att flytta så att mittpelaren sitter horisontellt. Tillsammns med manfrottos kulled 460 Mg så kommer man ganska nära marken vid makrofotografering. En nackdel med stativet är att det inte är så stabilt som ett tungt stativ. Jag har löst detta problem med att hänga på en påse med stenar eller dyl. vid makrofotografering eller med långt teleobektiv. Jag tycker att det är bättre att köpa ett lättare stativ som man kan stabilisera i naturen än att köpa ett tungt och stadigt stativ som ligger hemma pga. det är för tungt att bära runt på. En liten varning, man måste vara lite försiktig med kolfiberstativen då dessa inte är så "stryktåliga" som ett metallstativ.
 

ravi

Aktiv medlem
Berlebach!

Jag har använt ett trästativ från tyska Berlebach under ett par år och är rätt nöjd. Det håller inte riktigt samma höga kvalitet som Stabil-stativen, och det märks tack och lov på prislappen också. Jag har dock sett att Berlebach-stativen är av betydligt högre kvalitet idag jämfört med när jag köpte mitt.

Stativet saknar mittpelare och går alltså att fälla ut i spagat. Fötterna har järnpiggar som biter bra i blankis. Det finns också gummifötter som man skruvar ut vid användning på parkettgolv m.m.

Berlebach har en rad modeller i olika storlekar. Själv har jag valt ett litet och lätt. Maxhöjden är kanske 120cm. Modellnumret har jag tyvärr glömt. Stabiliteten räcker till alla mina kameror. Jag använder mest Rollei, Mamiya och Nikon, men ibland tar jag fram min Linhof storformatare.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Berlebach säljs av Photax.

Jag köpte mig ett bagagnat Stabil (Snabben) som jag är nöjd med. En fördel med trästativ som inte har kommit fram är att det är lätt att göra i ordning det. Mitt stativ var väl använt av en naturfotograf och lacken var avskavd på vissa ställen. Det ordnades snabbt med sandpapper och några lager fernissa, och så var stativet som nytt igen.

/eRik
 
ANNONS