Annons

Lee eller Cokin?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag skulle gärna vilja åsikter om dessa två filtertillverkare. Är det så att Lee-filter är mycket bättre?
 

acke

Avslutat medlemskap
Har bara erfarenhet av tonade gråfilter i plast från Cokin. De funkar skapligt när de är nya, men blir repiga väldigt lätt. De tål knappt att putsas. Dessutom har gråfiltren ojämn kvalité, vissa är lite bruna, andra är lite gröna i tonen. Man måste alltid jämföra tonen med sitt gamla gråfilter när man köper nytt. Cokin är möjligen OK för den sporadiske filteranvändaren.
Jag är också nyfiken på Lee och andra tillverkare av tonade gråfilter.
 

Helena

Aktiv medlem
Jag skaffade en cokin hållare i dag faktiskt... Dom sa att filtren repas mycket lätt men att så länge man hanterar dom bra så går det...

Har aldrig hört talas om Lee men är jätteintresserad!

Konstigt att ND filtren skiljer sig i ton?

// Heléna
 

JoRa

Avslutat medlemskap
AJä skrev:
Hejsan!

Jag skulle gärna vilja åsikter om dessa två filtertillverkare. Är det så att Lee-filter är mycket bättre?
Tjena !!!

Har för mig att Lee är ett motljuskompendium som en bälg kan man säga.

Är väll typ dubbelt så dyrt jämfört med Cokin.

Där i mot så släcker det ut allt ströljus.

Min Hemsida: http://home.bip.net/jora

MVH !!!
... Jovan !!!
 

acke

Avslutat medlemskap
Mer info om Cokin

Cokinfiltren i plast är inte antireflexbehandlade, så det är extra viktigt med bra motljusskydd. Jag använder Cokins plastmotljusskydd som man bygger på i valfri längd. Ser inte så proffsigt ut, men funkar rätt bra ändå. Motljusskydden är av blank (!) svart plast, så jag har sprayat dem mattsvarta invändigt.

Har märkt att Cokinfiltren kan ta in ströljus via kortsidorna. Låter konstigt men är faktiskt sant. Brukar måla filtren runt om med svart spritpenna då och då för att hålla ströljuset borta.
 

Helena

Aktiv medlem
Konstigt att man aldrig hört om Lee filter...
Ska testa mitt Cokin filter å se vad jag tycker först... sen så kan jag juh alltid sälja det :p
 

Maverick

Aktiv medlem
Är inte så värst insatt i vare sig Cokin eller Lee, men när jag gick en fotokurs för många år sedan sa läraren att han hade köpt en filterhållare från Cokin men köpte filtren av en annan tillverkare. Kanske var Lee? Själv använder jag inte så mycket filter så jag kan kosta på mig att köpa glas med filtergänga.

/Maverick
 

acke

Avslutat medlemskap
Jo, standardfilter i glas, med filtergänga, är helt klart optiskt bättre än Cokins plastfilter. Men när det gäller graduerade gråfilter (som man använder t.ex. för att få mer teckning i himlen i landskapsbilder), så är man ju hänvisad till Cokin, Lee och liknande. Man vill ju kunna flytta filtret i höjdled för att ställa in gränsen mellan tonat/icke-tonat.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har LEE filter. Det finns två varianter för hur du fäster dem. Antingen genom bälg eller genom en motsvarande hållare som Cokin.

Jag köpte ett ND filter och det verkar vara grym kvalitet.

Det filter jag köpte passar dock inte till Cokins hållare (då det är för tjockt). Som jag har fattat det är den bästa kombinationen Cokin hållare och LEE filter. Tyvärr hade killen på Kameradoktorn inte riktig koll så det kändes som om han chansade när han sålde grejjerna till mig.

Filterhållare från LEE har mycket hög finnish och man får med bra "tyg" väskor att förvara grejjerna i. Filterhållaren kommer i en dimension och sedan köper man olika ringar för olika objektivdiametrar. Filterhållare har plats för flera filter och går att bygga på (kommer som en byggsats där intstrumentskruvmejsel ingår).
 

Helena

Aktiv medlem
Jag frågade om skillnaden och då sa dom att Cokin har en mer abrupt linje i dom graderade filtren medans Lees var lite mjukare...
 

markus

Aktiv medlem
Någon som vet hur Ambico (tror jag dom heter...) är i förhållande tíll Cokin och Lee?
Själv har jag använt en del Cokin men har inte tillräcklig erfarenhet för att kunna bedöma hur deras optiska kvalite påverkat mina bilder.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag skakar liv i en gammal tråd :p. Har undersökt marknaden för filter/kompendium. Många finns det, tex Cokin (A,P, Pro), Lee, Hitech, Lindahl, Hblad, Cromatek, Sing-Ray mfl. Standarderna är oxå många 63*63 - 7,5*7,5 - 84mm*84mm (cokin P) - 100*100 mfl. Har beslutat mig för Cokin P (prisvärt) tillsammans med ett kompendium för endast 29 pund som säljs av Speedgraphic och som tillverkas av samma företag som tillverkar Lee's kompendium. Har tänkt att använda Hitechs filter (säljs av Dito ) som är av bättre kvalitet än Cokin och ändå inte så dyra.

Nu återstår bara några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med och den rör polarisationfilter. Hur funkar det med filterhållare/kompendium. Är polfiltren också fyrkantiga eller är de runda och sätts i filterhållaren? Hur kommer man då åt den? Stoppar man in handen genom kompendiet och rullar runt polfiltret? Hur hanteras polfiltret tillsammans med ND Grad-filter?

Många frågor, mvh /Erik
 

acke

Avslutat medlemskap
Erik:
Jag använder Cokin med de påbyggbara plastmotljusskydden (alltså inget äkta kompendium). Polfiltret är runt och placeras i en skåra närmast frontlinsen. Man kan snurra på polfiltret från utsidan, utan att själva filterhållaren snurrar. ND-gradfilter går bra att använda ihop med polfilter, det är bara att sätta det graduerade filtret i skåran utanför polfiltret.

Nu vet jag förstås inte hur det funkar på det kompendium du ska köpa. Visste inte ens att Cokin hade riktiga kompendier.

Mvh
Acke
 

Sumpen

Aktiv medlem
Hej Acke, tack för svaret. Då känner jag mig lugnare i båten. Hur upplever du kvaliteten på Cokins plastfilter och deras Polfilter? De är ju klart billigast men jag har läst att de brister något, tex färgstick på gradfilter. Sing-Ray tillverkar polfilter för Cokin P men de kostar ju över tusenlappen :mad:. Vet någon vem som säljer Sing-Ray i Sverige?

Cokin har tagit fram kompendier för sina filterhållare, de är röda utanpå och såklart svarta inuti. Kostar ca tusenlappen stycket. Kolla www.speedgraphic.co.uk under deras filtersida. Speedgraphic har även låtit ta fram ett eget kompendium som passar Cokin P. Firman som gör de åt dem är samma företag som tillverkar Lee's kompendium, borde vara bra kvalitet. Ska göra en beställning när månadslönen kommer.

/Erik
 

acke

Avslutat medlemskap
Cokin har problem att göra neutrala gråfilter. Jag har förbrukat minst fem stycken, köpta inom loppet av ett par år. Lägger man dem bredvid varandra på ljusbordet så ser man att några är svagt gröna, andra är svagt bruna. Kanske är det så att de sämre kvaliteerna skickas ut på konsumentmarknaden, medan utvalda neutrala kvaliteer hamnar på proffsmarknaden? Inte vet jag...

Det går att hitta neutrala Cokinfilter om man letar lite. När jag köper nytt filter så brukar jag ta med mig ett gammalt hemifrån att jämföra med.

Sen har vi det här med repkänslighet och ströljus i plastfiltren, som jag har skrivit om tidigare i denna diskussion.

Cokins polfilter är i glas och funkar bra. Jag tror dock inte att det är antireflexbehandlat. Men med ett bra kompendium så är det nog inget problem.

Lycka till!/Acke
 

Merlin

Aktiv medlem
Hej!

Jag köpte för ett tag sedan Cokins P-hållare + Hightech (säljs av Dito) avtonade gråfilter 2 och 3stegs avtoning. De är helt neutrala i tonen och av mycket fin kvalitet. Ej heller särskilt dyra. Man kan välja mellan hård övergång och mjuk. Tyvärr passade de inte så bra i hållaren, de var för breda. Gick därför till optikern som filade kanterna på filtren, vilket gjorde susen.

Lars Thulin (äventyrs- och proffsfotograf) använder Lee-filter vilket borde innebära att de duger. De kostar däremot en hel del.

Mvh Stefan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
LEE kostar fläsk men kommer med otroligt schyssta fodral för filter och filterhållare. Levererar dessutom med en liten instrumentskruvmejsel för filterhållaren. Ger iallafall en känsla av ytterst fin kvalitet.

Såg en kille som hade sina filter i ett CD fodral (typ Case Logic), verkade mycket smart för att bevara filtret.
 

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Jag använder liksom Merlin Hitechs tonade gråfilter som Dito säljer. Jag har gått vägen från Cokins filter och Cromateks filter vilka båda har varit ojämna i kvaliteten vad gäller färgstick/gråton.Hitechs filter verkar bättre men ett problem som jag noterat är att när jag fotar med Velvia och Hitech filtren så blir det gärna magenta stick i vita moln (samma problem hade jag även med Cromateks tonade gråfilter). Är det någon annan som noterat samma sak elller....???
 
ANNONS