Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-02, 14:37
Photocon

Bra att du kommit till ett val som känns rätt för dig. Själv har jag ju ett Nikonsystem i grunden med D800 som bas. Min A7R har jag kompletterat med FE 55/1.8 och resten kör jag Nikonobjektiv med adapter i MF-läge (verkligt lätt att ställa skärpan manuellt via förstorad sökarbild och focuspeaking).

Vad gäller vidvinkel har jag skaffat en "katt bland hermelinerna". Sigmas 12-24 DG HSM version 2 med Nikonfattning. Med adapter och A7R blev det inte alls klumpigt och resultaten riktigt bra med fin kantskärpa.
I övrigt går det kanon att köra Nikons 50 och 85mm samt i viss mån deras 24-70/2.8 och i vissa avseenden överglänser A7R en D800 p g a ganska smart omvinklade mikrolinser på sensorn.

Men sitter man på ett antal A-mountgluggar som är lite tyngre gör du nog klokast i att välja som du gjort. Som jag skrev tidigare så är i princip upplösningen i A7R den tyngst vägande faktorn för mig samt lättheten att ta med den tillsammans med några lättare gluggar.

Och oavsett vad andra anser så ser jag en markant skillnad på upplösning mellan 24 och 36 mp på de motiv jag numera plåtar. Men ska man inte upp i de printstorlekarna eller croppa bilderna väldigt kraftigt så är 24mp som A99 har mer än tillräckliga.

Jag ser A7R som ett lättransportabelt "mellanformatare/bakstyckeskamera-alternativ"som bäst kommer till sin rätt med små högklassiga objektiv.

Förmodligen kommer väl Sony med en fullstor kamera med 36 eller fler mp (är ju samma sensor som i D800) framöver. Hade Sony gjort det tidigare skulle jag aldrig bytt huvudsystem.

Lycka till!

//Lennart