Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-09, 10:20
martinot

LGNLGN skrev: har en FF (Nikon D800) och min fru en med den mindre sensorn (Nikon D7100). Vi tar våra bilder på ung samma motiv och ibland lånar använder jag 7100:an. Aldrig tvärs om....
Det beror nog på att den kamera du har, D800, är lite av ett mellanting emellan en entusiastkamera och en proffskamera, och är därmed mer gedigt byggd och lite bättre vädertätad.

Det gör att det kamerahuset blir lite tyngre och klumpigare (och därmed går bort för mig personligen som inte behöver de pro-egenskaperna).

LGNLGN skrev: Ställer mig ofta frågan om det finns någon egentlig anledning till FF för den fotografering vi ägnar oss åt. Bilderna från 7100:an är mycket bra. Vid makrofotografering är den tom att föredra med tanke på det bättre skärpedjupet.
Visst kan de kanske vara en fördel med mindre sensor om man vill ha ett djupare skärpedjup.

Sedan om det är "bättre" eller "sämre" beror helt på ens behov och preferenser (jag uppskattar FF just för deras kortare skärpedjup).

LGNLGN skrev: Nja, om jag skulle börja om idag skulle jag snegla extra mycket på två aspekter. Spegellöst och CMOS
Jo. Vill man ha ett ännu större skärpedjup så är det ju även ett alternativ med ännu mindre sensorer än APS-C, som tex m43, som kan vara värt att överväga.

Samma sak om vikt och liten storlek är en viktigare parameter än andra saker (som AF-prestanda, ergonomi, etc).

Ingen kamera eller system är rätt eller fel.

Beror helt på ens krav och behov - som dessutom kan skifta i olika sitationer. Därav att de flesta entusiatser har flera olika typer av kameror/kamerasystem.

Är lite som att svära här på fotosidan, men ibland kan jag tom föredra att bara använda telefonen jag har med mig och tycka att bilder ifrån en bättre mobilkamera (Nokia Lumia eller iPhone) räcker mer än väl till för vissa situationer och syften.