Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-25, 12:57
Kjell Olsson

Jag har i dagarna köpt min första Canon på mycket länge - inte sedan min EOS 300D........ ett tag sedan alltså!

Upptäckte på en gång att Lightroom inte hade några tolkningar av Canon G5Xm2 vad gäller dess kameraprofiler.
Har under åren på de flesta kameror jag haft kunnat använda dem - inte alltid med bästa resultat, men ofta nog.

Jag ställde fråga om detta på Lightroomforums och fick efter ett tag svar av drottningen själv, Victoria Bampton som vidarebefordrade en kommentar från en Adobeprogrammerare - direkt "from the horses mouth" alltså!

"At present we cannot build the Camera Matching profiles due to recent file format changes. We are working with Canon to resolve this, but it will take time".

http://tinyurl.com/y2ya2mt3

Tilläggas kan att även om man väljer att inte köra komprimerat får bilderna suffixet CR3 och har inga kameraprofiler.
Jag inbillade mig att en okomprimerad fil från skinande nya G5Xm3 skulle ge CR2 och den komprimerade CR3 men så är det inte!

Att använda CR3 med LR Classic 8.4.1 är annars problemfritt, förutom just kameraprofilerna.

Den "stora aktören" Adobe har också problem där tydligen.......