Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-02, 13:03
Grevture
Administratör

hbengtsson skrev: Däremot kan man ju fundera på varför inte Adobe kan få till sina camera matching profiles för modeller med CR3 formatet - efter ETT ÅR. Bevisligen klarar ju ACR motorn av att läsa filerna och det går bra att använda Adobes egna profiler.

Jag har själv startat en tråd om detta:

https://forums.adobe.com/thread/2650451

Köper inte riktigt resonemanget. Låter som att Adobe inte prioriterar...

Det man kan läsa mellan raderna är att dom migrerat 5D4 profilen -> EOS R. Fine, det är samma sensor och sannolikt samma eller snarlikt CFA. Men varför har man då inte gjort samma med EOS RP som ju använder 6D MK2 sensorn?

"The EOS R was a special case because we were able to determine during in-house calibration that its color response was very similar to a previous, earlier Canon model (using the previous file format) for which we already had CM profiles. Thus, adapting CM from the earlier model to the EOS R was relatively easy.

This is a bigger challenge for newly-developed sensors (basically, newer models since the original EOS R) for which the above adaptation method does not work"
Jag skulle nog säga att du själv besvarat frågan :)

Det handlar om prioriteringar. Man lägger resurser där man bedömer att de gör så stor nytta som möjligt för så många kunder som möjligt. Att ge stöd för ny sensor som är snarlik en gammal kräver inte så mycket jobb, det kan man göra nästan oavsett hur stor målgruppen är för kameran. Men att från grunden gå igenom hur data skall tolkas från en ny och mer påtagligt annorlunda sensor kräver avsevärt mer jobb, och då skall man väga det mot liknande arbete man måste göra med alla andra nya och/eller uppgraderade sensorer som dyker upp.

Jag håller med om att det är trist och irriterande när sådant här tar tid, men samtidigt tycker jag inte att det är så svårt att förstå varför det ibland tar tid.

Grundproblemet är ju att kameratillverkarna är så långsamma att dokumentera hur deras nya sensorer arbetar så de kan underlätta för andra som vill tolka filerna från sådana sensorer. Kameratillverkarna tycks överraskande ofta utgå från den felaktiga premissen att deras kunder (vi kameraköpare) tycker det är ok att framkalla råfiler med deras egna program som nästan utan undantag är genomusla att arbeta med (undantaget är Phase One - men de har ju en generell programvara de säljer, så de är lite av ett särfall).