Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-23, 15:36
martinot

fotobollfoto skrev: Enig om att det är obehagligt att diktaturer kartlägger sin medborgare. Mycket obehagligt.
I Sverige är det inte så himla länge sedan som vi hade åsiktsregistrering genom InformationsByrån. Det är också obehagligt.

Men för att återgå till där jag började lägga mig i diskussionen. Att någon kinesisk informationsbyrå sitter och följer loggar avseende positionen och sim-kortsnumret när en kinesisk mobil slås på i Norge blir fortfarande gulligt. Vilka slutsatser kan analytikern dra?

Telefonens och simkortets uppkoppling mot master loggas av operatören i Norge. Och de vet vem som betalar för abonnemanget. Det är betydligt närmare integritetsintrång.

Men att använda mobiltelefon (oavsett märke) är ju faktiskt helt frivilligt
Nu skriver jag lite kort då jag inte har något riktigt tangentbord (skriver på skärmen i min Tesla medans jag väntar på dottern), men kan bara konstatera:

1. Vi har helt klart olika defintion på vad som är "gulligt".

2. Det hade varit helt OK att HMD ("nokia") och andra kinesiska telefontillverkare övervakade sina europeiska användare och skickade datan till kinesiska servrar som kontrolleras av CCP (kinsesiska kommunistpartiet) - om de upplyst användarna om det. Problemet med dessa telefoner var att så inte skedde, utan det var något som gjordes i det fördålda (iaf. tills att de blev påkomna).