Visa ett inlägg
Gammal 2019-12-02, 23:04
Danne B

scrappy skrev: Hej,

Som ganska nybliven ägare av Mavic 2 Pro undrar jag om det är normalt att behöva kalibrera kompassen inför varje ny flygning? Nu har jag bara kört i stan (på tider då det är folktomt) så visst kan det finnas störningar men det känns som det inte borde behövas varje gång. Vad kan vara fel i så fall och vad gör jag?

Tacksam för input.
Nej, det är inte nödvändigt att kalibrera kompassen varje gång. Själv gör jag det bara om jag förflyttar min flygning 10-20 mil eller mer, men oftast håller jag mig inom dessa mil.
Sen är det om jag fått någon varning om kompassfel, vilket man får om man t.ex. startar eller flyger på ett ställe som ger höga magnetiska störningar.
Fick det senast på en pir och åkte då utanför staden och ut på ett stort öppet fält, där jag kalibrerade om kompassen. Långt ifrån allt som kan tänkas störa kalibreringen. Finns ju iofs fortfarande saker som berg med mycket järn etc. som kan ställa till det, men utanför samhället kan man provflyga utan större problem.

Då jag ändå vill ha kontroll och har vad man kan säga ett svagt förtroende för drönarna, så brukar jag alltid börja med att flyga upp 10-20 m och låta drönaren hovra i 10-20 sekunder. Då ser man ganska tydligt om det är något som inte stämmer.
Ligger den still i luften eller börjar den vandra omkring, snurra eller göra andra konstiga saker? Ligger den still eller så still den kan och brukar göra (min Inspire 2 har aldrig kunnat ligga helt still), så är det bara att tuta och köra. Beter den sig annorlunda, så tar jag ner den och kalibrerar om den.

En sak med att kalibrera varje gång man flyger, är att man kanske inte har full koll på vad det är för störningar på den nya plats man kalibrerar på. Du kan redan ha haft en perfekt kalibrering, men efter kalibrerat om drönaren på den nya platsen så är den skit.. och ger en "flyaway". Varit med om det också. ;)
Då är det ATTI-mode direkt som gäller. Det ska sitta i ryggmärgen.

Om man får meddelande att man behöver kalibrera, så flyger man oftast i områden där det är massiva trådlösa nät som WiFi, mobilmaster etc.. som stör ut drönaren. Alternativt att det är höga magnetiska störningar som byggnader eller att man startar från marken och har brunnslock eller annan järnstruktur i närheten.