Visa ett inlägg
Gammal 2019-12-03, 21:55
unoengborg

BosseJ1 skrev: Ok, nu har jag ändrat belysningen ytterligare och testat alla inställningar för vitbalans. "Dagsljus" gav bästa färgåtergivningen. Bilden är fortfarande lite grå, men de andra inställningarna blev värre.
Jag tog även en bild på mitt gråkort och använde det för vitbalans, men det blev blåa toner.
De där mörka fälten du nämnde, Erik, är borta.
Provade att få bilden lite ljusare med 1/10, men det blev överexponerat. 1/13 är det bästa hittills.
Bifogad bild är direkt från kameran (konverteras från RAW till jpg när jag beskär och sparar).
Den är som sagt lite tråkigt grå. Som om det ligger en hinna över bilden som tar bort all stuns och liv i den.
Det är enkelt att redigera så bilden blir kanon, men jag hade uppskattat om jag kunde få till det ännu bättre direkt i kameran.
Förslag..?
Bifogar även bild på inställningarna i kameran. Jag begriper som sagt inte så mycket av det. Det går kanske att utläsa där var jag går fel...
Gråkort är egentligen inte avsedda att ge rätt färger. För att få rätt färger fotografera i raw och gör en egen ICC profil för din kamera med hjälp av en kalibrerad färgkarta som t.ex. colorchecker passport och lägg in den i ditt redigeringsprogram.

Colorchecker passport innhåller förutom färgkartan även en neutralvit yta som du kan använda för färgtemp. Enklast är väl att ta en bild av den och korrigera i efterbehandlingen. Fotograferar du kortet utan klocka är det ingen risk att skarpa färger på klockan påverkar mätningen. Har du samma belysning på alla klockor, gör en preset som du applicerar på dina bilder när du importerar dem. I dessa presets kan du även lägga in de inställningar du behöver för att få bort den grå hinnan.

Klarar din kamera/bildbehandlingsprogram tethering, fotografera direkt ned i datorn så slipper du fippla med minneskort. Då får du upp bilderna direkt på skärmen så att du kan se att de är OK. På så vis slipper du i efterhand märka att du fått damm eller fingeravtryck någonstans av misstag.

Tänk på att ha färg-neutral omgivning när du fotograferar så att du inte får färgstick från rummet och mörklägg rummet förutom dina softboxes så att eventuellt dagsljus från fönster inte påverkar.