Visa ett inlägg
Gammal 2019-12-04, 10:42
Ro.Lj

Fredrik AVT skrev: Är nattfoto viktigt kan antingen ljusstark optik och/eller större sensor vara värt att köpa. Man behöver inte den vassaste AF för detta så en 6D (fullformat) räcker gott. Dessa kan ju även köpas begsgnade hos t ex Mattssons i Lund eller Scandinavian Photo med garanti för 4-5000kr. Man kan starta med en 50/1,8 som beg hamnar på en 500kr. För astrofoto kan du fundera på en beg Samyang 14/2,8 för ett par tusen max. 6D är lite nyare än 5D II och den första 5D så har lite bättre brusegenskaper.

Ett annat alternativ är en beg 70D för sådär 3000kr beg (APS-C) med en ljusstark vidvinkelzoom för stjärnfoto t ex Tokina 11-16/2,8. Har dock dålig koll på astigmatism och coma med denna.
Jo jag har kollat väldigt mycket på 6D, det som är nackdelen med FF är ju då att objektiven blir så j*vla dyra och jag kan inte låna några av farsans objektiv. Men sen visst, jag kommer till att äga 1-2 objektiv (för min nivå/typ av fotografering).
Ska fota stjärnhimlen och något porträtt/natur då och då. Då behöver jag inte ha en uppsjö av objektiv.