Visa ett inlägg
Gammal 2019-12-06, 12:35
jemostrom

En sak som jag tycker saknas rent allmänt på nätet är just detta med tester av "vanligt folk". Visst det är kul med tester av "proffs", de har ju bred erfarenhet att jämföra med men saknar lite grann perspektivet från "vanligt folk" (dvs begränsad budget och tid).

När jag köper något så är det mina pengar och jag har inte råd att ha flera olika kameror/system utan jag måste försöka använda samma utrustning till flera olika saker och detta i förhållande till kostnad etc är för mig intressant.

Själv så har jag precis börjat fundera på detta med att gå helt spegellöst (nu Nikon fullformat men sedan? m43? Nikon Z? Sony? Panasonic?) men kostnaden i dagsläget skrämmer mig, hur ska jag tänka här, vad är andra amatörers erfarenheter, etc. Självklart läser jag vad proffstyckarna säger men det skulle också vara intressant att höra hur andra amatörer resonerar.

Även billigare saker som byte av programvara är intressant. Hur fungerar det att byta från tex. LR classic till CapureOne? Är det värt det för en amatör (jag har fortfarande minnet från bytet från Aperture till LR ... jag har inte ens blivit klar med det 5-6 år efter jag började :D )