Annons

Suddiga ben m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinSa

Medlem
Skulle vilja ha lite hjälp med suddiga ben m.m.

Jag har nästan nyss köpt en Nikon D70S till det har jag ett Nikkor 35-80 mm.
Och nu när jag tar kort så blir ofta benen suddiga på t.ex. hästarna när dom går, springer etc.
Exempel bild: http://i5.photobucket.com/albums/y199/sirwilhelm/john-1.jpg

Vad ska jag ha för inställningar för att dom inte ska bli det?

En till fråga, har en svart häst och ibland när man tar kort på hon blir hon väldigt mörk, särskilt i ansiktet. Man ser nästan inte ögonen och sånt.

Hur ska jag göra för att inte hon ska bli det?

Tacksam för svar!

/Elin
 

mannbro

Aktiv medlem
Benen blir suddiga för att de hinner förflytta sig under tiden som slutaren är öppen. Det råder du bot på genom kortare slutartid. Det enklaste sättet att bestämma slutartid men inte behöva bry sig om något annat är att köra på läge S. Då styr du slutartiden, men kameran styr bländaren. Du kan också sätta på Auto-ISO om det inte är tillräckligt ljust för att få tillräckligt korta slutartider för skarpa ben.

Läs gärna igenom Fotosidans eminenta fotokurs så får du mer info om hur slutartid och andra inställningar påverkar bilden.

Här. http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

I princip hela första månaden jag hade min kamera ägnade jag åt att skumma igenom fotokursen, titta i manualen hur man gör just det i min kamera, testa och experimentera.
 

mannbro

Aktiv medlem
Angående din andra fråga så luras kamerans ljusmätning om den mörka hästen t.ex. står mot en ljus himmel. Då kommer kameran att exponera till stor del efter himlen så att den inte blir utbränd, med följden att hästen blir underexponerad.

Det finns två sätt (ja, det finns flera, men två bra att börja med att lära sig) att lösa det.

1) Använd Exponeringskompensation så att kameran höjer exponeringen över uppmätt värde.

2) Använd Spot-mätning. Då mäter kameran exponering bara utefter en liten punkt i kameran och bryr sig inte om att omgivningen blir överexponerad.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
ElinSa skrev:
Skulle vilja ha lite hjälp med suddiga ben m.m.

Jag har nästan nyss köpt en Nikon D70S till det har jag ett Nikkor 35-80 mm.
Och nu när jag tar kort så blir ofta benen suddiga på t.ex. hästarna när dom går, springer etc.
Exempel bild: http://i5.photobucket.com/albums/y199/sirwilhelm/john-1.jpg

Vad ska jag ha för inställningar för att dom inte ska bli det?

En till fråga, har en svart häst och ibland när man tar kort på hon blir hon väldigt mörk, särskilt i ansiktet. Man ser nästan inte ögonen och sånt.

Hur ska jag göra för att inte hon ska bli det?

Tacksam för svar!

/Elin
Førsta frågan har du redan fått bra svar på, men till andra frågan ska du få ett tips som kanske hjælper: Ha solen i ryggen. Måste du fota mot solen, fæll upp blixten.
 

Jimsan

Aktiv medlem
Ett till tips att få skarpa bilder är att höja ISO-talet i kameran. Det beror helt på vad det är för väder (=ljus) ute. Högre ISO-tal ger snabbare slutartider. Var försiktig bara så att bilderna inte blir brusiga. Använd inte högre ISO än nödvändigt.
För att frysa benen på en gående häst så skulle jag gissa att du måste ha minst 1/125 i slutartid. Värdet ser du i displayen i sökaren eller ovanpå kameran.

Ibland finns inte tillräckligt med ljus ute för att få en sådan snabb slutartid, utan att bilden blir för mörk.
Då kan det vara på sin plats att experimentera lite.
Det här är kanske överkurs, men prova att fota på lite längre tid och följ med motivet med kameran. Det kallas för att panorera och kan ge ganska roliga effekter där motivet är skarpt och bakgrunden får en kraftig rörelseoskärpa. Ett vanligt knep för att få fart i bilden.
Kräver ibland en del testande innan man får det rätt.

Bilden nedan är tagen med slutartid 1/60 och panorering.
 

Bilagor

ANNONS