Visa ett inlägg
Gammal 2017-12-17, 11:42
martinot

Fredrik AVT skrev: Vet inte att vädeeskydd var ett uttalat behov hos TS. Om inte vet jag inte att detta behöver spela någon roll. Det är inte heller så art de utan aldrig bör tas ut om det regnar lite. Väderskydd innebär heller inte att skyddet medför någon garanti. Är kameran vattenskadad väderskydd eller ej gäller ju inte garanti. Trodde man på sitt väderskydd som tillverkare kanske man skulle haft lite starkare garanti (fast jag förstår varför man gör som man gör då vissa säkert skulle försöka dyka med den).

Så är kravet inte att man skall ta fram kameran ur kameraväskan i störtskur skulle jag nog inte lägga stor vikt vid vädertätning som egenskap vid val av första systemkameran.

Se istället till att den uppfyller de krav du själv har och kläm och känn. Det som kostar pengar inom varje system är bättre byggkvalitet, större och ljusare (OVF) eller större och mer högupplöst (EVF) sökare, bättre autofokus, mer knappar för direktinställning, snabbare slutare mm men inte bildkvalitet på stilla motiv om man inte går väldigt mycket upp i pris i vissa system.
Kan bara hålla med i allt du skriver ovan.

Hängde på diskussionen om väderskydd, men som du riktigt påpekar så är det inget krav för TS (och inte ens för mig själv i många sammanhang).