Annons

Soligor optik, hur är dem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oakbeach

Medlem
Funderar på ett tele optik ifrån soligor

och jag undrar hur dem är i kvalitet och så...
ger dem bra bilder jämfört med andra märken i samma prisklass?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Menar du 100-400? Kolla på Photodo hur den placerar sig i MTF-testet. Förmodligen det sämsta objektiv de har testat.
 

SvenP

Aktiv medlem
Kolla på Cyberphoto.se, Soligor 100-400 har fått omdömet alltifrån "kass" till "rekomenderas"

Läs:

Soligor 4,5-6,7/100-400mm


CyberPhoto tycker...
Ett spännande omfång. Den är vit och det ser ju "proffsigt" ut. Tidningar som testad den har som vanligt testat åt var sitt håll och lämnar läsaren förbryllad. Vi har testat den själva och är lite förvånade... och glada. Det blir ris och ros, fast på rätt ställe. De flesta, alla jag har stött på i alla fall, telezoomar blir sämre ju mer du ökar förstoringsgraden. Denna optik är precis tvärtom. Vid 100mm är den inte speciellt bra, vid 135-200 är den fullt godkänd, vid 300mm klart bra och vid 400mm är den mycket bra. Undviker du 100mm läget så har du en bra, välbyggd och prisvärd optik. En sådan här optik köper man för att använda på den större förstoringen så Soligor har kompromissat helt rätt.

Tester...

Svenska FOTO testade den i nr 4/97 och gav den underkänt.
Tyska Fotomagazin gav den betyg 4 av 5, vilket är mycket bra. Fick betyget 4 av 5 i Tyska Color Foto; och 1 av 5 i Amerikanska Popular Photography; och 2 i optisk kvalitet och 3 i prisvärdhet och 3 i allmänt intryck av 5 i Franska Chasseur d'Image
 

martinl

Aktiv medlem
SvenP skrev:
Kolla på Cyberphoto.se, Soligor 100-400 har fått omdömet alltifrån "kass" till "rekomenderas"
Vilket alltså i bästa fall tyder på extremt dålig kvalitetskontroll...

Vill man ha en billig telezoom gör man nog bäst i att titta på de mer etablerade tredjepartstillverkarna, Sigma, Tamron och Tokina, eller leta efter en begagnad originallins.

En hel del åsikter av varierande kvalitet (läs mellan raderna!) om linser finns på:

http://www.photographyreview.com
http://www.photozone.de

/Martin
 

sagan

Avslutat medlemskap
är det någon som testat den i 400mm läget?
jag menar..om den är oki där kan man ju använda den som en fast 400mm.
 

martinl

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
är det någon som testat den i 400mm läget?
jag menar..om den är oki där kan man ju använda den som en fast 400mm.
Eller så letar man efter en hyffsad begagnad fast 400/5.6, Tokina eller Sigma. Borde inte bli mycket dyrare än en ny Soligor och torde vara avsevärt bättre.

/Martin
 

sagan

Avslutat medlemskap
ja, men det var ju det jag ville veta..om någon har testat hur bra den är och inte bara spekulerar...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bara att kolla på photodos hemsida.. inte ens nedbländning hjälper.. Den gluggen är inge bra...
 

martinl

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
ja, men det var ju det jag ville veta..om någon har testat hur bra den är och inte bara spekulerar...
Jo, men det är enklare och billigare att spekulera. Dessutom håller det mig borta från arbetet jag egentligen borde göra nu...
 

martinl

Aktiv medlem
Kim7i skrev:
aha..så cyberfolket ljuger alltså..bedrövligt..
Det vore ju i så fall inte första gången en återförsäljare "frisserade sanningen", men det är inte nödvändigt att det är så. Jag har svårt att tro ont om en leverantör som skickar med chokladbitar med prylarna...

Det största problemet med Soligor/Vivitar/Cosinagluggarna verkar efter vad jag förstått vara bristande kvalitetskontroller. Det finns tex bevisligen ett rätt stort antal personer här på fotosidan som är nöjda med 19-35:an, men jag har även hört massor av rapporter från folk som varit grymt besvikna på samma lins. 100-400:an verkar om man tittar på de spridda betygen vara mer känslig än normalt vad gäller tillverkningstoleranser. (Frågan är också hur mycket man ska lita på de tyska tidningarnas tester av Soligorprodukter, de verkar alltid på högre betyg i Tyskland än utomlands.)

/Martin
 

sagan

Avslutat medlemskap
jaha..ja..man får alltså beställa och skicka tillbax..beställa och skicka tillbax..tills man får en som är bra alltså :))
 
ANNONS