Visa ett inlägg
Gammal 2004-08-25, 07:42
Picture

Köp mitt förslag! :o)
Har en liten fundering om syftet med forumet No Words. Just nu tror jag att det ofta fungerar så här:

1. Ett ny tråd skapas.
2. "Åh", tänker FS-medlemmen - "en sådan bild har jag nog liggande i en låda någonstans".
3. Letar ivrigt efter lådan, hittar den och bilden. Lägger glatt in den på No Words-forumet. "Hehe... vilken tur att jag hade en sådan bild liggande"!

Borde det inte vara så här:

1. En ny tråd skapas.
2. "Åh, tänker FS-medlemmen - "hur ska jag illustrera det här ämnet på bästa sätt"?
3. Lägger pannan i djupa veck, funderar så det knakar, får en idé och förverkligar bilden genom att faktiskt gå ut och använda kameran. Lägger in bilden på No Words-forumet. Känner sig nöjd över att ha utvecklats som fotograf. Kanske tagit en bild i ett ämne som han/hon annars aldrig hade försökt sig på.

Jag håller med Anna om att man borde föreslå teman som man sedan får rösta på - ungefär som i Fotosidan frågar. Säg att man t ex har månadens tre första veckor på sig att komma in med förslag. Därefter omröstning fram till månadsskiftet (förslag som kommer in under omröstningstiden tas upp först månaden därpå för att alla förslag ska vara synliga lika lång tid under omröstningen). De två förslag som får flest röster läggs in i No Words under hela nästa månad. Därefter stängs tråden.

Jag tror att det här är en enkel lösning för att få No Words-trådar som medlemmarna vill ha och som vi därför kan tänka oss att lägga ner lite tid på. Det lär bli fler bilder per ämne och med bättre kvalitet.

No Words konkurrerar kanske till viss del med "Hemläxa", men jag tror att båda behövs. Hemläxan kan ju vara så mycket mer än att bara ta en viss typ av bild.

Senast redigerad av Picture den 2004-08-25 klockan 07:46.