Annons

Manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bra info här.

Viktigast är väl att bländaren går att precisionskontrollera via nedbländningspinnen - och att den talar om för kameran att så är fallet.
 

objernulf

Aktiv medlem
Endast på FG, FA och F4 har "s" någon betydelse men då endast i P och S lägena. Du kan alltså utan vidare använda de ofta billigare Ai-varianterna.
 

PrinsValium

Aktiv medlem
Jag har bara ais objektiv (inte av nån speciell anledning. det har bara blivit så) Kan man använda bländare mellan dom fasta lägena med
icke-s? Det verkar iaf som det går med ais.
 

Pongu

Aktiv medlem
Japp, det går bra. Har du inte kamerorna som Olle nämner ellan F-501 spelar det ingen som helst roll om du har ett AI eller AIS objektiv. Det finns dock några små mekaniska skillnader mellan AI och AIS-konvertrar att beakta.

/Pontus
 

objernulf

Aktiv medlem
KarlArne skrev:
Jag har bara ais objektiv (inte av nån speciell anledning. det har bara blivit så) Kan man använda bländare mellan dom fasta lägena med
icke-s? Det verkar iaf som det går med ais.
Ja, det går med alla Nikkor. Icke-Ai, Ai, Ais, AF om man ställer bländaren med bländarringen.
 

Slanggorf

Aktiv medlem
Nikkor

Okay, om jag fattat detta rätt skall man kunna använda en Nikkor AI eller AIs på en Nikon F100 med begränsningar i automatiklägen. Manuellt och tidsautomatik skall gå med centrumvägd mätning och spotmätning med fullöppningsmätning.

- Även bländarauto med endast AIs? eller?
- Matrixmätning går aldrig använda.

Janne
 

Pongu

Aktiv medlem
Kanske lite begreppsförvirring här. Bländarstyrd automatik, dvs att man själv ställer in bländare och kameran ställer in slutartiden, går utmärkt med F-100 och både AI och AIS-objektiv. Matrix går att använda med AIS-objektiv försedda med chip, t ex Nikon 500/4 P, men inte med de flesta andra. Bara så att inga missförstånd uppstår.

/Pontus
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det var en billighetsserie som togs fram till automatkameran Nikon EM. Dessa är AI-S. De var riktigt bra trots billigheten, det man främst snålade med var väl mekaniken och så var det en enklare coating.
 

boris.bonasin

Aktiv medlem
Nikon Serie E är extremt prisvärda objektiv. Optiskt sätt är de mycket bra. Mekaniskt är de sämre en Nikkor men så länge du inte kastar objektiven omkring dig som tennisbollar, så räcker den mekaniska kvaliten långt. Zoomobjektiven ur Serie E har multicoating.

Jag har själv de fasta brännvidderna ur Serie E och 70-210 zoomen och är mycket nöjd med dessa. De presterar mycket bra resultat allihop.

Följ länken för ytterligare info om Serie E:

http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/eserieslenses/index.htm
 
ANNONS