Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-01, 17:04
radiovoice

iSolen.se skrev: Stå på dig, klart du ska skicka fakturan. Det är bra om det skrivs massor om det här på fotosidan och facebook för då är det fler som lär sig att bildstöld inte är ok.

Att hon beter sig illa på flera sätt spelar förstås inte juridiskt någon roll men hon vinner ju inga sympatipoäng någonstans.

Du kan skippa fogden om du vill snabba upp processen, under förutsättning att du har dokumentation förstås. Du kan stämma direkt om hon inte betalar fakturans påminnelse. Det är dyrt men hon kommer ju att få betala kalaset.

Jag antar ovan att du vill hävda din rätt och att du vill att ert avtal och din upphovsrätt ska respekteras samt få ersättning för brottet. Vill du bara får bort bilderna är det snabbaste att ringa facebook och berätta.

Tillägg: hur du skrivit i ditt avtal är inte så viktigt. Du har alltid rätten till dina bilder om inte avtalet ger henne rätten till bilderna. Det är tom så att inget avtal behövs. Bilderna är dina.
Tack för dina ord! Jag vet att jag har rätt, synd bara att vissa inte förstår det eller tar det på allvar.