Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-10, 06:02
Bengf

jonasfj skrev: Den intressanta informationen i det jag skrev från början är att Nikon släppte några objektiv i den tidiga digitala eran som är ovanligt oskarpa i hörn och i viss mån i kanterna om man använder dem på FX-hus. För DX är de bland de skarpaste man kan hitta från den perioden.

17-35/2.8D och 70-200/2.8 VR är de jag känner till och har egen erfarenhet av.

Det är egentligen en helt ointressant diskussion om de designade eller optimerade dem för DX, eller om de helt enkelt bara glömde att kolla hörnen. När FX kom dröjde det inte länge innan Nikon uppdaterade dessa objektiv.

De goda nyheterna är att många som använder ett 70-200/2.8 inte behöver skarpa hörn eftersom bakgrunden är ur fokus i alla fall. Alla som fotar porträtt kan göra ett fynd för ungefär 4.500-5.000 spänn. Allt annat är perfekt.

17-35/2.8 kan tyvärr bara användas som brevvikt!

Ja jag köpte ett billigt 100-300 till mina gamla analoga Minolta kameror, visade sig vara ett rätt så dåligt objektiv ( passar också för min SLT A77 )- gav bäst resultat med huvud bilder i bra ljus och automatiskt fick man suddig bakgrund, fördelen här var att man kunde ta sådana bilder på lite avstånd och störde mindre, 135:an f/2,8 har bättre kvalitet men är användbar på samma sätt.