Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-28, 01:59
Sten-Åke Sändh

Fredrik AVT skrev: I kontinuerlig AF med serietagning bländar Sony ner och mäter inte AF med full glugg för att den skall hinna blända ner.

Jag är tyvärr miljöskadad av statistik i mitt yrke så jag kan tyvärr inte ge mycket för kvalitativa påstående om att en betydande andel Canonfotografer i synnerhet skulle bytt till Sony. Detta är anekdoter. Vissa har gjort det, ja men säger inget om trender.

Däremot på en icke växande marknad kan ett nytt märke enbart växa genom att ta andelar från andra. Ett nytt ekvilibrium uppträder då lika många byter tillbaks. Detta återigen säger inget om att just Canonfotografer bytt till Sony. Utan att studera flöden statistiskt vet vi inte det.

Sony har sina fördelar och andra har sina. Det är därför olika märken finns.

Sony var ett litet skitmärke innan satsningen på A7:orna och FF gjordes. Det är det inte längre. Canon och Nikon har nog gjort en viss taktisk blunder som helt lämnat WO i spegellösa FF-segmentet i mer än 5 år. Det är de nog varse om nu. Nu är det Sony som är etablerat i det segmentet och de andra som börjar från i princip noll och på kort tid behöver bygga en ny bredd med både kamerahus och objektiv.

Skulle förvåna mig starkt om inte både Canon och Nikon nu för över det mesta av sin R&D till det spegellösa segmentet och det blir toppen för alla, för utan den injektionen så skulle även Sony sagga. Det har de ingen möjlighet till nu och det tackar säkert många Sony-användare för. Många av oss är också glada för det stora intresse många Canon-fotografer visat Sony-utrustning efter att A7r II kom. Utan det hade vi aldrig fått den utveckling och det momentum vi sett de senaste 3-4 åren kring Sony. Utan detta momentum skulle vi heller aldrig haft det stora intresse vi nu ser hos tredjepartstillverkare av E-mountobjektiv och olika tillbehör.

Självklart kommer folk att vandra mellan exv. Sony och Canon som ursprungligen kommit från Canon och en del migrerar inte för gott utan idkar säkert någon form av växelbruk då det ju är så enkelt att sätta på sina Canon-objektiv på ett Sony-hus idag med full funktionalitet och t.o.m. bättre precision än med de gamla DSLR-hus de lagt på hyllan. När Canon är på banan så kan man ju alltid välja ett nytt Canon-hus men även i Canons fall så står man precis som vi gjorde med gamla objektiv för en gammal fattning.

Dessa objektiv är heller inte nödvändigtvis helt optimala med spegelösas AF-system - det var inte heller våra A-mountobjektiv. Så det kan t.o.m. vara en faktor som gör att man lika gärna kan fortsätta med ett Sony-hus och adapter som att köpa nytt. Jag har personligen för länge sedan sålt mina gamla A-mountobjektiv med ett enda undantag för de nya faktiskt varit bättre. Ska bli intressant att se vad som händer med de gamla objektivens öden också.

Kvantitativ statistik finns i viss utsträckning men den säger inte särskilt mycket om varför man bytt och just det du lite föraktfullt kallar "anekdoter" kan ge en viss fingervisning om just det. Det senaste jag läste av statistik från Japan visade att enbart A7 III sålde mer än både Canons och Nikons alla fyra modeller gjorde tillsammans. Till och med gamla A7 II såldes i ansenliga mängder och hade bara den 3-4 procent av spegellösa FF-marknaden. Det finns också tecken på att Canon och Nikon ökar lite och det är nog bara naturligt då Sony inte släppt några nya hus på nära 1,5 år. Sony har väl försökt kontra Canons billigaste FF med betydligt lägre priser på A7 II än vad Canons alternativ kostar. Så det är väl snart dags för fjärde generationen i A7-serien.

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-05-28 klockan 02:22.