Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-22, 20:19
Tony johansson

Håller med föregående. Även om det var ~ 30 år sedan jag var i Kina och HongKong (samt Singapore), kan jag varmt rekommendera ett besök i dessa länder. Bra är att vara medveten om man avser att att resa som ensamresenär (backpacker) I Kina är det fullt möjligt, men i samband med visumansökan måste man lämna in en detaljerad resebeskrivning, där du skall ange var du skall bo, hur länge och var din nästa destination kommer att vara, var du skall bo och hur länge du skall vara där o s v.

Naturligtvis måste du då också redovisa för att du har bokat boende på de platser du uppger att du skall besöka i samband med visumansökan. Min plan (förra året) var att bl. a besöka Kina under sex månader men det ville dom inte ge mig visum för, (fyra månader skulle gå bra), men jag la ner det projektet av nämnda anledning.

Om du ändå är sugen på Kina (men unde en kortare period) kan du t ex. kontakta Svensk - Kinesiska resebyrån, så fixar dom precis allt för dig (inklusive visum) men då är det en gruppresa med allt vad det innebär.

Japan besökte jag under tre (3) månader (90 dagar) i år (15 April - 14 Juni, dock inte Okinawa, tyvärr) och jag kan sammanfatta mina intryck efter det besöket ( i Japan), med att om jag hade kunnat stanna där, hade jag aldrig kommit tillbaka till Sverige.