Annons

D76

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Frågan har säkert varit uppe tidigare,men ändå.Häller ni ut D76 framkallaren efter varje gång.Eller återanvänder ni den?

....Anders Andersson
 

MattiasL

Aktiv medlem
teranvŠnder. En liter brukslšsning ska vŠl rŠcka till ungefŠr fem filmer. Man fŒr lŠgga till lite grann pŒ framkallningstiden ju mer man anvŠnt vŠtskan.
 

kaatman

Aktiv medlem
Jag slänger...

En stor burk D76 som blir 5 liter (10 l 1+1) kostar ca 200 kr.
Eftersom man brukar kunna köra ungefär 3 filmer / liter, så räcker u detta till 30-35 filmer.

Alltså ca 6-7 kr / framkallning...

jag upplever att man inte märker så väl när framkallaren blivit "sliten" och kan då förstöra en film genom att den blir underframkallad.

Det tycker jag knappast att det är värt för att spara ett par enstaka kronor.
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Jag blandar en halvliter per gång, 35ml pulver till 5dl vatten enligt enkel matematik =)

Detta räcker till att soppa 2st filmer, sen åker det ut.

/Tobbe
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Inte alltid enkel matte.

Det är osäkert att blanda för små mängder framkallare till varje tillfälle.
Det är helt enkelt så att hur noga du än skakar om i påsen innan så kan du inte vara säker på att proportionerna i pulvret du mäter upp är rätt.
Därför bör man blanda hela påsen/flaskan varje gång för att försäkra sig om upprepningsbara resultat.

God fortsättning på er !!
 

Tobbe.T

Aktiv medlem
Gundj:

Har osså hört det där med att blanda allt på en gång, men har från reativt säkra källor (en hel drös med olika handlare) fått höra att D76 är en sån typ av pulver att allt det "viktiga" ligger i kristallerna, dvs att oavsett om man blandar små mängder eller inte så blir det alltid rätt blandat.

Hur dettat är med andra märken o medel vill jag inte spekulera i, men med D76 ska det vara rätt säkert alltså!
Har själv soppat en sjuhelvetes massa rullar o blandat för varje gång, o aldrig varit ngt problem =)

/Tobbe
 
ANNONS