Annons

Min nya D80

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Thunderbird skrev:
Måste du ha ett helt nytt kit? Det var ju bara kamerahuset som krånglade.

/ E
Enligt Nikons DOA-policy så måste hela kitet bytas. Varför vet jag inte. Tycker som du att det borde gå att ge mig ett hus från ett annat kit. Hus som hus. Hoppas bara att känslan i knapparna och allt det andra är samma på det nya huset. Annars blir jag besviken igen.
 

cakon

Aktiv medlem
Sådär. Nu har jag just varit i Bankeryd och fått en ny D80. Vid en första anblick verkar det inte finnas några heta pixlar. Hoppas det intrycket består. Scandinavian Photo har skött det hela med beröm godkänt.

Kameran är hur skön som helst ;) Hoppas nu bara att den fokuserar rätt och att det inte är något annat fel på den. Men, men nu ska jag försöka se det från den ljusa sidan. Faktum är att jag ju faktiskt fått packa upp två sprillans nya D80 inom loppet av 12 dagar. Inte illa.
 

Maholm

Ny medlem
Har inte alls tänkt på några pixelfel på min två månader gamla D80 men blev tvungen att testa, så jag fotade en svart skiva med ISO1600 och upttäckte en röd och en grön pixel som dyker upp på samma ställe vid varje exponering, nu är frågan om jag ska reklamera kameran eller låta det bero? Jag menar det ska mycket till för att se de i 100% och annars är de snabbt bortklonade, men i och med att jag har de två felande pixlarna kan det vara mer som är felande tro?
 

SE6M

Aktiv medlem
Marcus !
- Det kanske inte är så mycket jobb att klona bort dom som du säger, MEN jag anser att det är DÅLIGT att inte en kvalitetstillverkare kan leverera en produkt som är felfri !
Jag anser personligen att du BÖR byta den / få den reparerad. Det verkar som om Nikon börjat slarva på senare år...
Dom skall få känna att det kostar att inte leverera produkter som till fullo fyller kundens (dina) önskemål.
Du har ett år på dig att reklamra den, men ju förr desto bättre.
Jag tar mycket natt och kvällsbilder, med långa exponeringstider, jag skulle inte acceptera att behöva klona bort dessa pixlar på varje bild som jag tar.
En god vän till mig köpte Leica Digilux för några år sedan då den kom ut i handeln, en lysande pixel, tillbaka till affären, byte.
Även den nya hade en defekt pixel, tillbaka med den och en ny kamera igen.
Även den tredje kameran hade en defekt pixel, så han lämnade tillbaka allt och köpte en helt annan kamera (från en annan tillverkare).
Så gör man för att visa sitt missnöje med dålig kvalitet.

Jag skulle gärna vilja ha en D80 själv, men jag vågar inte lägga så mycket pengar och riskera att få en kamera med defekta pixlar. Orkar inte hålla på och bråka med nya dyra saker, så jag avvaktar ett tag tills dom fått ordning på sin kvalitetskontroll.

Mats
 

johan.morck

Aktiv medlem
Ang pixlar som inte lyser eller som lyser konstant tror jag inte Nikon hindrar någom med garanti att skicka in sin kamera och få den åtgärdad. Som jag har förstått det så byter man inte ut någon del eller så utan åtgärdar det på annat sätt (mjukvara). Däremot är det ju trist att vara utan kameran i kanske en månad. D80 är en fantastiskt bra kamera och pixelfel kan du få på alla kameror du köper. Har haft det på en tidigare kamera från Canon också. Att avstå från att köpa en D80 pga av just detta är lite dumt tycker jag.
 

Mankan G

Aktiv medlem
SE6M skrev:
Hur katten kan sökaren bli mörkare om inget batteri sitter i kameran ?
Det är ju en spegelreflexkamera, där finns det ju ingen display i som lyser...

Eller är det bländarringen i objektivet som per automatik är nedbländad om inget batteri sitter i ?

Mats
På många av Nikons modeller finns det en funktion som kan lägga till ett rutmönster på sökarskivan, visa information om kamerans inställningar, fokuspunkter etc. Att sökaren blir mörk utan batteri beror på denna funktion. Tror att dom använder någon form av LCD teknik för att visa informationen. Utan batteri blir denna sökarskiva lite mörkare. Kameran drar alltså lite ström hela tiden, även avstängd. Du kan faktiskt se tunna linjer som går till varje fokuspunkt om du riktar kameran mot en ljuskälla. Akta er för solen bara....
 

SE6M

Aktiv medlem
Vad jag syftar på är att Nikon (eller vilken tillverkare som helst som har liknande problem) borde göra denna kontrollen INNAN dom paketerar den och levererar till försäljare / slutkund.
Det skulle ha besparat många D80 ägare en massa besvär, fraktkostnader, irritation och osäkerhet efter att ha fått sin kära kamera i handen.
I den branschen som jag är i, så kallar man detta badwill, det är tvärtom mot goodwill.
Det tar mycket längre tid att reparera badwill, kunderna kommer ihåg sådant här länge !

Mats
 
ANNONS