Annons

Kameravridare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Hoppla!

Har på senare tid fascinerats av att fotografera stjärnor, kometer och andra rörliga ting på himlen. Med ett vanligt stativ och långa slutartider blir stjärnorna som långa utdragna streck på bilderna (vilket också är vackert) men nu har jag läst att det finns speciella kameravridare att köpa.

Finns det någon på forumet som har byggt en sådan här kameravridare? Eller är jag tvungen att köpa en? Jag tror att diskussionen angående kameravridare startade i och med ankomsten av kometen Haykatauke..
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Inte för att jag är någon astrofotograf men jag trodde att man vred stativet för hand.
Piggybackfotografering och så kollar man med något annat som jag inte vet vad det heter och när man ser att det har flyttat sig lite så får man justera för det.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hummm.... I något nummer av Illustrerad vertenskap för något år sedan så var där en artikel hur man byggde en sådan.. tror det var i samband med Halleys komet eller nåt.. ska titta tillbaka i mina nummer...återkommer med svar.
 

acke

Avslutat medlemskap
När kometen Hale-Bopp dök upp på himlen, våren 1997 tror jag, så hade FOTO en artikel om hur man bygger en kameravridare. Jag byggde efter anvisningarna, det var enkelt. Det behövs i princip bara ett par brädlappar ihopsatta med ett stabilt gångjärn + några skruvar och en spiralfjäder. Ena brädlappen fäster man mot stativets kulled, andra brädlappen sätter man fast kameran på.

Jag fick ett par skapliga bilder på Hale-Bopp m.h.a. vridaren. Det svåraste var att sikta in gångjärnets vridningsaxel rakt mot polstjärnan, det är en förutsättning för att vridaren ska fungera. Jag hade iofs ett väldigt primitivt "sikte", ett kort plaströr fäst parallellt med gångjärnet.

Prova att bygga enligt FOTOs anvisningar, vem som helst klarar det med vanliga snickeriverktyg. Försök att få till ett bra "polstjärnesikte". Ett plaströr funkar hjälpligt, men något slags enkelt kikarsikte är säkert mycket bättre.

Lycka till!/Acke:)
 

PLei

Medlem
Eqatoriell montering

En "Barn-Door" är en billig lösning på att få följning av jordens rotation.

Det krävs dock att man é lite händig om man skall få ihop ett sånt hära monster.

(http://www.astronomyboy.com/barndoor/index.html)



Annars så finns det teleskop-stativ som är gjorda för att användas till långtids-exponeringar.

Dessa stativ är gjorda att följa det eqatoriella koordinatsystemet(http://www.astro.su.se/~alexis/article.eng.html)

som är väldigt likt det koordinatsystem vi använder på marken.."latitud...longitud"

Dessa stativ kan iofs bli ganska dyra om man vill ha ett som man kan fotografera men i hög förtoring. men om du bara skall använda kameraoptiken säg....24-80mm så behövs inte så hemskt stor exakthet.

kolla in på astro-tekniks (http://www.astroteknik.nu/) hemsida och fråga dom om tips.

Lycka till i vinternatten...o klä dig V:A:R:M:T
=)
 

acke

Avslutat medlemskap
Tidningen FOTOs kameravridare är en förenklad (icke-motoriserad) version av en sådan "Barn-Door" som Johan nämner. Den är inte alls svår att bygga. Kolla i något av de tidiga FOTO-numren 1997.
Mvh/Acke:)
 
ANNONS