Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det som gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

cerox

Aktiv medlem
När det gäller fotografering i största allmänhet, vilket gäller då?
Digitalt eller klassiskt?
Jag var nämligen i en fotoaffär idag där ägaren tyckte att min kamera, minolta 505si, var gammaldags. Jag tycker det låter konstigt eftersom Minolta 505si var årets kamera 1998. Går det då lika fort med kamerorna som med datatekniken att när du väl knallat ut från butiken med en nyköpt kamera så har den sjunkit 50% i inköpsvärde?
Jag personligen tycker det är roligare att visa mina tagna bilder på papper än att visa dem på en skärm. Tänk när farmor eller mormor ska titta på dessa. Jag tror säkert att hon tycker bättre om bilder på papper än på dataskärmen.
Jag vill gärna ha många synpunkter, både för och emot. Diskutera vilt!!!
Hälsningar Anders;)
 

Jimsan

Aktiv medlem
Inget ont om digital fotografering, men än så länge är det klassisk pappers-och-film fotografering som gäller.
Den digitala fototekniken är fortfarande såpass ny att den har en del barnsjukdomar, och priset är alldeles för högt för en vanlig konsument.
Är man ute efter de senaste digitala systemkamerorna från Canon och Nikon så ligger de mellan 30 000 och 60 000.
Kanske något för en pressfotograf som vill slippa vänta på framkallningen?

Skulle tro att om ett eller två år så är det nog aktuellt med digitalt.
 

Peter

Aktiv medlem
Din kamera är inte gammal! Digitala kameror må vara det nyaste men jag tycker att det helt och hållet förtar känslan med foto. Jag gillar att hålla i det foto jag knäppt. Visst kan man skriva ut från datorn men jag får ändå inte samma känsla. Bara att få ta ut filmen ur filmburken och lukta på den ger mig en känsla som jag inte skulle byta mot nån digitalkamera. knäppt? kanske, men så tycker jag. :cool:
Åsen så tycker jag att de bästa bilderna inte skapas i dator, däremot i mörkrummet.
 

Maverick

Aktiv medlem
Det beror väl på vad han jämförde med. Analogt kanske är gammaldags jämfört med digitalt, men eftersom all digital teknik bygger på "sampling" när det gäller analoga objekt så är det ju en diskutionsfråga vad som är bra eller inte. Tycker han att en 505si är gammal jämfört med någon annan analog kamera så pratar han i nattmössan. Det har inte hänt så mycket revolutionerande på fotofronten de senaste femtio åren. Det finns en slutar och en bländare, och det finns på 505 också. Det är väl något hårddraget men ändå.

När det finns en digitalkamera som har kortaste slutartid runt 1/4000, utbytbar optik, och kan fixa papperskopior i storleken 50x70cm samt håller samma prisklass som övriga systemkameror, då kan det bli intressant.

/Maverick
 

acke

Avslutat medlemskap
Hej Anders!
Jag har redan skickat detta till dig, men det tål att upprepas i forumet:

Det tycks vara en ovanligt korkad fotohandlare som du råkat ut för. Faktum är att minst 95% av alla bilder i världen fortfarande tas på "gammeldags" vis, med vanlig kamera, på vanlig film. Vanlig film är fortfarande överlägsen en konsument-digitalkamera i upplösning. Det är iofs sant att om man bara gör 10x15-kopior så ger digitalkameran lika bra bilder, men vill man förstora till 20x30 eller 30x40 så är vanlig film bättre. För att inte tala om diabilder som man projicerar på duk. En vanlig diabild projicerad till 1 meters storlek med en projektor för 2000 spänn är LJUSÅR bättre i kvalité än en lika stor digitalbild projicerad med en LCD-projektor för 50000:- !!!

Jag törs lova att din kamera kommer att vara gångbar i minst 10 år, och sedan vill du säkert byta ändå. Och det kommer garanterat att finnas film att köpa i många år framöver. Film tycks dessutom vara ett säkrare bildlagringsmedium än t.ex. digitala bilder på CD. Jag har bränt CD-skivor som sedan blivit oläsbara redan efter två år. Film håller i minst 50 år, om man förvarar den mörkt. Nemas problemas.

Kör på med Minoltan, den är hur bra som helst. En digital systemkamera med motsvarande bildkvalité kostar 100000:- eller mer.
Och du, bojkotta den där knäppgöken till "fotohandlare". Man ska inte gynna butiker där man blir förolämpad.
Mvh/Acke
 

cerox

Aktiv medlem
Tack för alla positiva synpunkter.

hej på er därute i cyberspejs.

tack för alla trevliga svar. Jag måste säga att jag verkligen blev konfunderad när "fotohandlar'n" tyckte att min kamera var "ute". En sak är i alla fall säker. Dit in går jag aldrig mera.
Sedan en annan sak som han sa och som jag fick ett annat svar från en annan fotobutik. Mina objektiv har en omkrets på 55 mm. På expert där jag köpte kameran sa de att det är bra omkrets på mina objektiv för det är en slags standard på 55 mm. Han den där dumma fotohandlaren sa att det inte var standard med 55 mm. Vem har rätt?
Det kan ju vara bra att veta.
Hälsningar Anders;)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Kan väl knappast påstå att det är standard med 55 mm
beror ju helt på objektiv tillverkaren och storleken på objektivet
 

acke

Avslutat medlemskap
52, 55, 58 mm är vanliga diametrar, men nån allmän standard finns inte. Kanske att Minolta har många objektiv som ligger på just 55 mm, jag vet inte.

Förövrigt ska man vara mycket skeptisk till råd man får i vanliga butiker typ Expert. Min erfarenhet är att säljarna inte har någon djupare kunskap om foto. Det är kränga prylar som gäller, inget annat. Ibland har de bra provision på ett visst märke, då försöker de pracka på dig just det märket.

Nu drog jag alla över en kam. Finns här månne någon seriös fotohandlare som vill protestera?
/Acke
 

Peter

Aktiv medlem
Självklart så vill de flesta försäljare kränga grejor, men hittar man rätt försäljare så är han guld värd! Man kan få många bra råd och tips! :)
Expert o liknande affärer tror jag inte så hårt på...
 

cerox

Aktiv medlem
Hmmmmm...............

När det gäller fotohandlare så hittills har jag inte mycket över för dem. Ni förstår säkert varför. Är det någon som kan ge mig lite bra tips vilka fotohandlare som är bra. De ska helst ligga runt mälaren. Jag bor i Köping, men närmaste större stad är Västerås, Örebro, Eskilstuna.
Kanske det finns någon i dessa städer som man kan gå till.
Ha en bra dag.
Anders
 

Pentapix

Aktiv medlem
Fotohandlare

Ackelid: Visst har fotoförsäljningen ibland provision på vissa produkter. En så kallad "drive" kan ibland (från återförsäljare) läggas på en produkt som vi i butiken inte känner för, som kanske inte är så bra i förhållande till sitt pris. Det är här det skiljer sig mellan en seriös handlare och en oseriös. Den oseriösa kanske bara SKA sälja denna, medan den seriösa säljer den om kunden själv har tagit tag i produkten och uttryckt sig positivt om den. Det blir mycket svårt att i efterhand sälja ytterligare en kamera till en kund som inte var nöjd från början. Visst lever vi på att sälja produkterna men flest sådana får man nog sålda om man känner av kunden och ALDRIG lurar densamma.
 

acke

Avslutat medlemskap
Yes, självklart finns det en och annan seriös fotohandlare oxå. Dem gillar jag helskarpt.

Jag var medvetet provokativ i mitt förra inlägg för att se om det skulle bli respons. Och det blev det ju...
/Acke
 

Olle

Aktiv medlem
En analog kamera blir inte för gammal i första taget. Tänk på att du kan "uppdatera" den varje gång det kommer ut en ny och förbättrad film.
Jag tvivlar på att man kan göra motsvarande med en digitalkamera.
Själv fotar jag gärna med en 42 år gammal Rolleicord.
 

acke

Avslutat medlemskap
Bra synpunkt från Olle!
Finkornigare filmer kommer hela tiden. Det är inte lika lätt att uppgradera till ett nytt chip med högre upplösning i digitalkameran. Såvida inte man har en proffskamera med bytbart bakstycke, förstås.

En annan nackdel med digitalkamera: det ljuskänsliga chipet är känsligt för damm och nedsmutsning. Detta är ett problem på digitalkameror med bytbar optik, eftersom smuts lätt kommer in i kamerahuset. I en konventionell kamera, däremot, tar man ju varje bild på en ny och fräsch, dammfri filmruta.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Analogromantik

Jag kan säga att jag är ganska kraftigt insnöad på teknik överhuvudtaget och kastar mig ofta över alla nya tekniker och prylar som framförallt japanerna släpper. Men det finns två områden där jag fortfarande står utanför skaran av "early adopters" och dessa är digital musik och digital fotografi. Detta för att jag är rejält kvalitetsmedveten. Dagens MP3 håller inte och än så länge är digitalkamerorna allt för dyra i förhållande till vad de presterar. Men visst kommer det att komma en dag då dessa tekniker går ikapp och förbi. Om några år skickar kameran dina bilder trådlöst till närmaste fotoautomat som printar ut en perfekt 50x75-kopia inom någon minut. Eller något.

Tills dess föredrar jag att ha kontroll på min fotografi med analoga maskiner. Kan idag dessutom inte tänka mig att ta en bild utan att höra ridå och spegel. Inget digitalt monster slår heller dia idag.

Vad gäller handlare så har jag goda erfarenheter av postorderfirman Scandinavian Photo. Ring och snacka med någon av veteranerna i Bankeryd, det finns alltid någon där som har speciallkoll på allt. Dessutom är de hyggligt folk som tar sig tid även om man bara vill höra sig för.

/ PJ
 

gunte

Aktiv medlem
Det mesta är väl redan besvarat men har du en sådan otrevlig/okunnig handlare så bojkotta honom..sådana småpåvar klarar man sig utan..
mvh/gunte..
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Re: Analogromantik

pjutsi skrev:

Inget digitalt monster slår heller dia idag.


/ PJ
Hade en intressant disskusion med en kille på från Canon på Fotomässan igår.

Den gällde nya 16-35:an, och det visade sig att den var framtagen för att matcha kvaliteten i D60.
Han menade alltså att den gamla 17-35:an "duger" till en Eos 1V men inte till D60 därför att den håller högre bildkvalitet än Eos1V med diafilm.

Jag säger inte att han har rätt, men.....
 

Mr P

Aktiv medlem
Förövrigt ska man vara mycket skeptisk till råd man får i vanliga butiker typ Expert. Min erfarenhet är att säljarna inte har någon djupare kunskap om foto. Det är kränga prylar som gäller, inget annat. Ibland har de bra provision på ett visst märke, då försöker de pracka på dig just det märket.

Nu drog jag alla över en kam. Finns här månne någon seriös fotohandlare som vill protestera?
/Acke [/B][/QUOTE]

Jag kan protestera lite..:) över generaliseringen menar jag som säkert är sann till stor del men jag har en expertbutik som jag går till..fast det är en riktig gamal etablerad fotoaffär i bygden med tradition som är ansluten till kedjan.
Både fadern och dottern är skickliga yrkesfotografer..och en annan av de anställda har fotat mycket själv och har jobbat 20 år på Kodaks proffslabb..men visst han erkänner samtidigt att lite o uppdaterad blir man när mna jobbar i en butik där flesta frågar banala frågor och köper ett trepack kodak gold..men grunden är ju den samma fast saker ändras lite
 
ANNONS